Când ChatGPT a devenit o senzație, studii după studii privind impactul său asupra anumitor locuri de muncă, inclusiv cele din industria mass-media, au inundat internetul. Au apărut dezbateri intense și mulți au crezut că AI va înlocui oamenii în locurile de muncă. Cu alte cuvinte: peste ceva timp, cu toții vom citi știri elaborate de un „robot”.
Ei bine, se pare că adevărul se află undeva la mijloc. Un studiu realizat de Associated Press pe 292 de respondenți de la instituții media din SUA și Europa, unele dintre acestea având peste 100 de angajați, a arătat că inteligența artificială „modelează deja redacțiile noastre de știri”, după cum spune AP, citată de Poynter.
Dar nu așa cum v-ați aștepta: mai degrabă decât să înlocuiască jurnaliștii umani, produsele de inteligență artificială vin să le ușureze munca. Iar lucrătorii din mass-media știu că un ajutor este întotdeauna binevenit, mai ales acum, când informațiile sunt inundate și când presiunea asupra surselor de informații fiabile este la cel mai înalt nivel.
Aproape 70 % dintre angajații din redacții spun că folosesc AI într-o anumită măsură: printre acestea se numără redactarea de postări pe rețelele de socializare, buletine informative și titluri, traducerea și transcrierea interviurilor și chiar schițe de articole. O cincime au declarat că au folosit IA generativă pentru multimedia, inclusiv grafică socială și videoclipuri.
„Oamenii de știri au rămas la curent cu această conversație [n.r. – privind folosirea AI în media], ceea ce este bine pentru că această tehnologie prezintă deja perturbări semnificative în ceea ce privește modul în care jurnaliștii și redacțiile de știri își abordează munca și avem nevoie de toată lumea pentru a ne ajuta să înțelegem această tehnologie pentru industrie”, a declarat Aimee Rinehart, co-autor și manager senior de produs pentru strategia AI la AP.
Alte aspecte importante ale studiului:
- 54% au declarat că „poate” ar lăsa companiile de inteligență artificială să își antreneze modelele folosind conținutul lor.
- 49% au declarat că fluxurile lor de lucru s-au schimbat deja din cauza inteligenței artificiale generative.
- 56% au spus că generarea de către AI a unor bucăți întregi de conținut ar trebui să fie interzisă.
- doar 7% dintre cei care au răspuns sunt îngrijorați de faptul că AI va desființa locurile de muncă.
- 18% au spus că lipsa de formare reprezintă o mare provocare pentru utilizarea etică a IA.
Provocări pentru a merge mai departe
Când vine vorba de inteligența artificială, nimic nu este încă bătut în cuie. Industria mass-media trebuie încă să experimenteze cu tehnologia pentru a găsi cel mai aproape de un echilibru perfect între instrumentele care pot ușura munca și etică.
Atât Poynter, cât și AP au ghiduri pentru jurnaliști în ceea ce privește utilizarea inteligenței artificiale în redacții, dar provocarea pentru majoritatea publicațiilor mici este de a găsi timpul și banii necesari pentru a-și instrui jurnaliștii în vederea utilizării acesteia într-un mod etic.
Cu toate acestea, se poate ajunge la un consens în întreaga industrie: experimentarea cu produse care utilizează inteligența artificială este una dintre modalitățile prin care industria mass-media poate progresa. S-ar putea să dureze ceva timp și s-ar putea confrunta cu unele piedici pe parcurs, dar face parte din schimbarea atât de necesară prin care trebuie să treacă toate organizațiile de știri pentru a se adresa unui nou tip de public și, în cele din urmă, pentru a supraviețui.
Leave a Comment