Ştirile False, atacate din şcoală. De vorbă cu Ana-Maria Diceanu, iniţiatoarea proiectului de media literacy „Găina cu pui vii” [Interviu]
Lidl susține prin programul de granturi „Împreună cu Lidl pentru un viitor mai bun”, un proiect prin care își propune să educe liceeni în vederea înțelegerii fenomenului Fake News și dezvoltarea unei gândiri critice care să îi ajute în depistarea acestuia.
Proiectul numit „Găina care a născut pui vii” este inițiat de Ana-Maria Diceanu, specialist în comunicare de criză, jurnalistul Tudor Mușat și Școala de Valori &WizeGen.
Ana-Maria Diceanu și Tudor Mușat au pornit anul trecut o campanie în care au mers în licee și au ajutat tinerii să descifreze mesajele mass-media. Anul acesta, cu sprijinul Lidl, speră să desfășoare campania la nivel național.
Ana-Maria Diceanu ne-a povestit despre experienţa desfășurării ambiţiosului proiect.
Cum a apărut ideea declanșarii proiectului de combatere a fenomenului Fake News în rândul tinerilor?
Ana-Maria Diceanu: „Lucrez în P.R. de 18 ani și în proiectele pe care le-am desfășurat am colaborat foarte mult cu jurnalistul Tudor Mușat. La un moment dat, din experiența comună, eu pe zona de comunicare de criză, foarte multe branduri se lovesc de problema fake news și le generează tot felul de probleme de reputație, iar el pe zona de jurnaliști care din lipsă de timp fac greșeli sau pur și simplu sunt induși în eroare, am zis să ne unim forțele să facem proiectul ăsta în licee, să încercăm să educăm un pic tinerii din ziua de azi, viitorii cititori de presă, despre cum se citește presa, despre cum să eviți știrile false, să nu le distribui, să înțelegi care sunt semnele unei știri false.„
Cum ai ajuns să colaborezi cu Lidl?
„Noi anul trecut am făcut asta pe cont propriu, băteam la ușa liceelor, mergeam acolo. Anul acesta ne-am alăturat Școlii de Valori, un ONG care se ocupă cu educația și are foarte multe parteneriate cu școli în toată țara. Dacă voiam într-adevar să ajungem la nivel național, trebuia să facem parte dintr-un sistem, că așa pe cont propriu e mai greu.
Și după ce cei Școala de Valori a adoptat, să spunem așa, proiectul nostru, am aplicat împreună la granturile Lidl ,”Împreună cu Lidl pentru un viitor mai bun”, și am fost printre cele,cred că 10 proiecte care au primit susținere de la Lidl și practic, anul acesta o să avem susținerea lor să ajungem la cât mai mulți liceeni.„
Cum și când se desfășoară proiectul?
„Primele 2 licee o să fie vizitate chiar in mai, Liceul Teoretic „Ion Ghica” din Răcari și Liceul Teoretic Marin Preda din București. O să fie primele noastre două opriri.
Ne propunem să ajungem la o mie de elevi până la finalul anului și mai avem două proiecte adiacente vizitelor noastre în liceul, un ghid pentru profesori, astfel încât ei sa poată vorbi la rândul lor despre fake news și după ce plecăm noi de la ei din liceu și ne mai propunem să facem anul acesta un studiu în rândul liceenilor, „Impactul fake news în comportamentul lor în social media”, pentru că noi din primele noastre discuții cu ei, cred că am vorbit cu 400 de elevi, 40% dintre aceștia au spus că au share-uit o informație despre care au aflat că este falsă. Și am zis ok, să vedem la nivel național cum arată cifrele astea si facem un studiu cu cei de la Unlock Market Research. Speram să îl avem gata in septembrie.„
Cum a decurs procesul de implementare în școli?Ai întampinat dificultăți?
„Nu, din contra cât am fost pe cont propriu de băteam de la ușa la ușa, am fost surprinsă să văd cât de deschiși sunt oamenii, profesorii au fost foarte deschiși, ne-au primit.
Cursul e structurat pe 6 lecții, deci practic ne-au primit de 6 ori la ei, au sacrificat o oră de dirigenție și ne-au primit la ei în liceu, dar e foarte greu când ești pe cont propriu. Acum cu Școala de Valori sigur o să meargă lucrurile mai repede, chiar mai devreme vorbeam cu ei, că au primit o solicitare din Carei, după ce am dat comunicatul.”
Sunt profesorii dispuși să dedice timp proiectului?
„Profesorii sunt foarte deschiși și chiar vor să vorbim, pentru că înțeleg cât de important este, mai ales că noi punem foarte mult accent pe gândirea critică și dezvoltarea unei gândiri analitice, să nu ia copiii totul de-a gata, tot ce găsesc pe Google sau pe Facebook, aia este.
La ultima noastră întâlnire, am fost la începutul anului la Brăila și au fost undeva la 100 de elevi și 5-6 profesori, și profesorii au plecat extrem de încântați, au zis că dacă știau chemau toți profesorii din școală. Deci sunt foarte deschiși, mai ales că cu toții consumăm informație din presă, din tv, social media și atunci e foarte interesant și pentru ei să vadă anumite lucruri, că noi le dăm exemple de știri false și unele de care chiar s-au lovit și nu știau că sunt false sau au văzut-o, și n-au mai cercetat să vadă dacă e sau nu falsă. Sunt deschiși și din perspectiva lor ca profesori, și din perspectiva lor ca și consumatori de presă.„
Ce planuri aveți?
„Momentan ne bucurăm de grantul acesta și speram să ajugem la cei o mie de elevi anul acesta și dacă pe viitor mai dezvoltăm proiectul și dacă se mai lansează grant-uri, o să aplicăm, de ce nu?Mai ales ca eu cât și Tudor Mușat și Școala de Valori credem foarte mult în proiectul ăsta și în nevoia de a fi în școli. „
Articole asemănătoare
Cum încearcă propaganda rusă resuscitarea cazului Skripal – manipulare și fake news
Telegram depășește WhatsApp. A devenit cea mai populară aplicație de mesagerie din Rusia
Jurnalul Național – sub aripa protectoare a Antena 3
Moise Guran, criticat de către CJI: „Jurnalismul și activitatea politică sunt două meserii incompatibile”
FSB versus Telegram