Sfârșitul știrilor false ar putea fi chiar blockchainul. Cel puțin asta spune Civil

Știrile false sunt la ordinea zilei. De la marile metropole americane și până la cel mai amărât cătun din România, spectrul dezinformărilor plutește deasupra tuturor celor care doresc să obțină informația pură, nealterată de interese partinice. Dar, după cum foarte bine se știe, acest lucru este greu de obținut, mai ales în epoca social media.

Iată însă că un start-up foarte interesant, pe numele său Civil, promite să pună capăt domniei știrilor false. Și nu oricum, ci folosindu-se de tehnologia blockchain. Proiectul a fost definit ca fiind o „piață decentralizată pentru jurnalismul sustenabil” și este deja foarte bine văzut în multe medii de specializate, în acest sens primind chiar și un grant de 1.7 milioane euro de la Centrul European pentru Jurnalism, precum și 5 milioane de dolari de la ConsenSys, firma co-fondatorului Ethereum, Joseph Lubin.

Și pentru că tot vorbim despre un start-up, cum altfel ar putea porni acesta dacă nu printr-un ICO (Initial Coin offering), asta în condițiile în care Civil are deja o echipă de 100 de jurnaliști ce reprezintă 15 trusturi de presă distincte. O altă noutate pe care o aduce proiectul este și aceea că publicitatea va fi complet scoasă din ecuație, eliminându-se în felul acesta potențialele presiuni din partea advertiserilor.

Deși momentan aplicația Civil este gratuită, token-ul distribuit participanților în blockhain va fi numit CVL și va putea fi folosit atât ca formă de plată pentru jurnaliști, cât și ca mod de subscripție al cititorilor. Mai mult, aceia care vor susține că un anumit publisher nu a îndeplinit standardele de etică ale Civil, vor trebui să facă acest lucru contra unei anume părți din token-urile care le-au fost distribuite, urmând să le piardă dacă nu vor avea câștig de cauză. În felul acesta, creatorii Civil speră să reducă numărul a ceea ce ei au numit „revendicări neserioase”.

Cu toate acestea, proiectul reprezintă pentru moment un demers de pionierat absolut, întrucât nu mai există modele asemănătoare. Publicistul Mathew Ingram de la Columbia Journalism Review chiar remarcând, în acest sens, că „este foarte ambițios… ceea ce înseamnă pe măsură de riscant. Va reuși Civil să creeze ecosistemul pe care îl dorește? Și vor fi suficienți oameni stimulați să ia parte la el în așa fel încât pentru a funcționa în felul în care dorește Civil?”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *