Sfârșitul jurnalismului uman e aproape? Mai nou roboții redactează știri de ultimă oră și identifică știri false
Să presupunem că ești directorul unei agenții de știri. Ceva important se petrece în lume sau pe plan local, iar esențială, în acest moment, este viteza de reacție. Iar de regulă, lucrul care se întâmplă este că trebuie să ai o echipă profesionistă, capabilă să acționeze mai repede și mai inspirat decât toți ceilalți jurnaliști de pe piață.
Nu este însă cazul și pentru o companie, de unde altundeva decât din Japonia. Se numește JX Press Corp. și cel mai probabil veți mai auzi de ea pentru că a stabilit un precedent istoric. Pe 13 februarie 2017, dată la care fratele vitreg al lui Kim Jong Un a fost ucis într-un aeroport din Malaezia, start-up ul JX fondat de Katsuhiro Yoneshige a transmis această știre cu mai mult de jumătate de oră mai devreme decât numele mari ale presei japoneze.
Cum a făcut acest lucru? Ei bine, cu ajutorul celor două principale produse ale companiei, Fast Alert și News Digest, în fapt o combinație de algoritmi social media și inteligență artificială. Fast Alert, spre exemplu, „piaptănă” internetul, analizând text, fotografii și chiar și semne de punctuație pentru a găsi știri de ultimă oră în ce privește incendiile, accidentele în trafic și altele asemănătoare. De asemenea, monitorizează media internațională precum și conturile de Twitter pe care le consideră credibile, iar în momentul când stabilește că ceva este demn de atenție, algoritmii săi scriu propriu-zis știrea.
Koichiro Nishi, redactor-șef la TV Asahi, recunoaște de altfel faptul că Fast Alert a devenit o unealtă indispensabilă din momentul în care redacția sa a început s-o folosească în Noiembrie 2016. Aceasta, spre exemplu, i-a ajutat să detecteze anumite evenimente chiar înaintea poliției ori a pompierilor, în loc să aștepte obișnuitele sirene ori alarme. „Funcționează, propriu-zis, ca 100 de milioane de cameramani”.
Și în ce privește știrile false, Fast Alert este însă la fel de revoluționar, aplicația reușind să filtreze un procent de 99% dintre acestea, susține fondatorul companiei JX Press. El dă de exemplu un cutremur care a lovit regiunea Kumamoto din sud-vestul Japoniei în aprilie 2016, unul dintre efectele acestuia fiind că imaginea unui leu care scăpase din grădina zoologică locală și bântuia orașul se răspândea în social media locală. Fast Alert a identificat însă rapid imaginea ca originând în Africa de Sud și stabilind, în felul acesta, că este o știre falsă.
În ciuda acestui avans al tehnologiei dezvoltate în cadrul JX Press, un lucru care i-ar putea zădărnici performanța este însă chiar protecția datelor. „Luați, spre exemplu Instagram”, a spus același Yoneshige. „Platforma și-a schimbat recent condițiile de utilizare în ce privește protecția datelor. Rezultatul? JX Press a trebuit să elimine Instagram din căutările pe care le efectuează”.
Articole asemănătoare
La ce s-au uitat românii de Crăciun: filmele de pe ProTV și Antena 1, dar și la România TV
YouTube elimină zeci de mii de videoclipuri privind războiul din Ucraina
Diana Șoșoacă ”semnează” articole anti-vaccin publicate pe un site obscur
Arată creșterea rublei că sancțiunile occidentale nu funcționează?
Acțiunile ByteDance, compania-mamă a TikTok, ar valora 250 miliarde de dolari