Se întâmplă și la case mai mari: Scandaluri în care s-a regăsit Facebook

Facebook, cea mai utilizată rețea de socializare, a fost implicată într-o serie de scandaluri, fapt ce a stârnit revoltă în rândul internauților.

Aparent, cei care coordonează Facebook au tratat cu indiferență protecția datelor cu caracter personal, iar asta a permis diverselor organizații să recolteze informații cu privire la utilizatori.

De departe, cel mai răsunător scandal în care rețeaua de socializare a fost implicată, este Cambridge Analytica. Numele cazului pornește de la firma de consultanță politică și strategie de comunicare cu același nume, care a cules date personale ale 87 de milioane de utilizatori și le-a folosit în campania electorală din SUA.  Firma a reușit să colecteze datele printr-o aplicație de chestionare a personalității. Informațiile sunt utile în crearea unui profil psihologic al oamenilor. Adăugarea aplicației în contul de Facebook pentru a face testul îi dă creatorului aplicației acces la informații despre profil și la istoricul utilizatorului pentru cel care efectuează testul, precum și pentru toți prietenii pe care îi are pe Facebook. Aceste date includ toate elementele pe care utilizatorii și prietenii lor le-au apreciat pe Facebook.

Un raport al publicației New York Times a precizat că Facebook a menținut parteneriate cu producătorii de dispozitive mobile, în special Apple, Amazon, BlackBerry, Microsoft și Samsung. Astfel, producătorii de dispozitive au reușit să adune informații despre utilizatori pentru a oferi „experiența Facebook”. În plus, raportul indică faptul că acest acces a permis producătorilor de dispozitive să obțină date despre prietenii unui utilizator de pe Facebook, chiar dacă acei prieteni și-au configurat setările de confidențialitate pentru a refuza schimbul de informații cu alte persoane.

Cele mai importante firme care au fost complice la scandalurile privind datele personale sunt: SCL Gorup, Cambridge Analytica, Global Science Research, Internet Research Agency.

Un alt incident cu care a fost nevoit să se confrunte Facebook este legat de aplicația Nametestes, o aplicație de chestionare, prin care se furnizează date personale și prin care oricine poate accesa informațiile unui utilizator care a folosit aplicația.

În 2014, Facebook a fost în centrul unui scandal de manipulare emoțională. Printr-un studiu făcut pe aproximativ 700.000 de persoane, Facebook a reuși să genereze îngrijorări la nivel politic. Experimentul a vizat contagiunea emoțională și s-a bazat pe filtrarea informațiilor care apar în news feed. Acesta a atras reacții negative ale unor persoane, care acuză Facebook de manipulare.

Scandalurile devin și mai intrigante în contextul noii legi a GDPR, de protecție a datelor personale. Deși a fost implicată într-o mulțime de scandaluri, care o face să devină nesigură pentru ulizatorii săi, rețeaua de socializare rămâne cea mai accesată de pe internet.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *