Rusia a închis ultimul post independent de televiziune. Transmisiunea finală a TV Rain, mesaj pentru Putin

Disperarea autorităților de la Kremlin crește, intensificându-și eforturile să ascundă publicului rus orice urmă a războiului din Ucraina. Ultima victimă a cenzurii de stat este TV Rain, considerat a fi singurul post indepentent de televiziune, frecvent critic la adresa regimului lui Putin. În schimbul lacătului pus pe ușă, jurnaliștii TV Rain i-au transmis, la rândul lor, un mesaj autocratului.

Cu puțin timp înainte ca transmisiunea postului să fie întreruptă și după ce întregul staff al postului a intrat live, pe ecran au apărut secvențe din reprezentația din 1991 a baletului Lacul lebedelor de Ceaikovski.

Mesaj pentru Putin 

Lacul Lebedelor a început să fie asociat în Uniunea Sovietică a anilor ’80 cu moartea și schimbarea politică. De fiecare dată când un lider murea, presa difuza baletul Lacul Lebedelor ca un semnal pentru populație. În august 1991, același balet a revenit la televizor, semnalându-le rușilor că ceva major s-a întâmplat.

Însă de data aceasta, nu mai era vorba despre decesul liderului URSS. În schimb, o alianță a unora dintre cei mai importanți oficiali sovietici au încercat să preia puterea de la Gorbaciov, sub pretextul oficial că acesta este bolnav.

Hanna Liubakova on Twitter: "#Russia This shameless war against Ukraine  made it clear for the Kremlin:independent media is dangerous. Russia is  becoming more and more like #Belarus with its media blackout.The leading
Captură ecran a ultimei transmisiuni TV Rain. Sursa foto: Twitter

Rușii au înțeles prima oară că realitatea lor este pusă din nou în pericol nu din informațiile oficiale, ci prin muzică. Lacul Lebedelor, acest clișeu sovietic al schimbărilor politice, era de rău augur.

În aceeași manieră a difuzat și TV Rain secvențe din celebrul spectacol de balet. Vladimir Putin și cercul său de putere, au primit un mesaj pe care îl vor înțelege foarte bine: nimeni nu e veșnic. Așa cum Uniunea Sovietică s-a destrămat după doar patru luni de la tentativa de lovitură de stat, nici regimul lui Putin nu va trece testul timpului.

Siguranța jurnaliștilor, în pericol

Oficial, TV Rain a făcut alegerea să-și suspende transmisiunea în Rusia. În ultima vreme, presiunile asupra postului și jurnaliștilor se accentuaseră, ajungându-se chiar și la amenințări cu moartea. Săptămâna aceasta, autoritatea rusă pentru reglementarea telecomunicațiilor, Roskomnadzor, a anunțat că va bloca accesul la site-ul și canalul de YouTube al TV Rain, pe motiv că ar fi incitat la proteste și ar fi perturbat publicul.

„Audiența noastră este uriașă și avem o responsabilitate față de ea. Dar, de asemenea, avem o responsabilitate pentru familiile noastre”, a afirmat redactorul-șef al TV Rain, Tikhon Dziadko, pentru CNN.

Jurnalistul a anunțat pe Telegram că el, împreună cu familia sa și alți colegi din redacție au părăsit țara.

„După blocarea site-ului Dozhd (Rain TV), a conturilor de social media ale Dozhd și a amenințărilor la adresa unor angajați, este evident că siguranța personală a unora dintre noi este în pericol”, a mai spus Dziadko.

Utilizatorii din afara Rusiei pot accesa în continuare contul de YouTube al postului, însă persoanele aflate pe teritoriul rus nu mai au acces. Deocamdată, redacția lucrează „parțial remote”, însă echipa TV Rain speră ca instanța să le dea câștig de cauză și să-și continue activitatea.

Putin, speriat de cuvântul ”război”

După cum spunea, regimul autocrat al lui Vladimir Putin și-a intensificat eforturile să-i țină în întuneric pe rușii de rând. Folosirea cuvântului ”război” în spațiul media a fost interzisă, Rusia pretinzând că desfășoară o ”operațiune specială” în Ucraina.

TV Rain nu este singura instituție media a cărei activitate a fost vizată pentru că a refuzat să se complacă în cenzura statului. Boardul de conducere al radioului Echo of Moscow, deținut de gigantul energetic Gasprom, a decis încheierea activității.

2 Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *