Meta introduce norme de etică cu privire la folosirea influencerilor virtuali

Meta a declarat că lucrează în prezent la stabilirea unor norme de etică în ceea ce privește folosirea influencerilor virtuali. Anunțul a fost făcut pe blogul companiei, unde Meta a vorbit despre rolul tot mai mare pe care îl joacă influencerii virtuali (VI) în spațiul online. Gigantul american a spus că, în acest moment, platformele sale ”găzduiesc peste 200 de VI, cu 30 de conturi VI verificate pe Instagram”.

Unul dintre cei mai urmăriți VI de pe Instagram este Lil’ Miquela care are puțin peste 3 milioane de urmăritori. Dacă arunci o privire pe contul ”ei” probabil o să te afli în situația în care m-am aflat și eu: te holbezi încontinuu încercând să-ți dai seama dacă persoana/persoanele din poze sunt reale.

De fapt, asta vrea Meta să poți face. O identificare a ce e real și ce nu pentru că deosebirea se face destul de greu. Meta spune că pe lângă numărul mare de urmăritori pe care acești influenceri virtuali îl au, ei ”colaborează cu unele dintre cele mai mari branduri din lume, strâng fonduri pentru organizații precum OMS și susțin cauze sociale precum Black Lives Matter”. Dacă stai să te gândești puțin, un influencer complet virtual este entitatea perfectă pentru branduri și companii. Disponibil oricând, ușor de plasat în diferite ipostaze sau creat după valorile unui brand, influencerul virtual este mijlocul ideal de advertising.

Metaverse-ul va exploata din plin existența acestora, iar Meta vrea să se asigură că acest lucru nu se va întâmpla în afara unui minim control din partea lor.

Am lucrat cu o echipă de minți incredibile pentru a concepe un punct de vedere practic și dinamic pentru brandurile noastre. Abia așteptăm să vedem ce se va întâmpla în acest domeniu. Identificând potențialele capcane și oportunități care stau în față, îi vom ajuta pe partenerii noștri și pe creatorii VI să exploreze ceea ce este posibil, probabil și de dorit – și ceea ce nu este”, stă scris pe blogul companiei.

Pe lângă problemele legate de reprezentare și libertatea de exprimare, Meta consideră ”deep fakes” ca fiind cea mai serioasă problemă pe care această tehnologie o presupune. Spre exemplu, acest videoclip cu David Beckham (care a participat la proiect) care vorbește în nouă limbi diferite într-o companie împotriva malariei este un deep fake. Singurul lucru pe care Beckham l-a făcut a fost să rostească părțile din engleză.

Luând în considerare efectele pe care Instagram le are deja asupra tinerilor utilizatori, nu e de mirare că Meta vrea să stabilească un set de reguli care să stopeze derapajele din domeniul VI. Este și mai evident că o dată cu lansarea metaverse-ului, companiile tech (nu doar Meta) vor trebui să introducă noi norme care să protejeze utilizatorii de riscurile pe care tehnologia din spatele acestor influenceri virtuali le presupune. În forma actuală propusă de Meta, reglementarea se referă la transparența și etichetarea corectă pe care cei care folosesc un VI trebuie să o aplice. Nu e mult, dar e un început.