Google și Facebook ar putea fi obligate să împartă veniturile din publicitate cu publisherii australieni

O veste bună vine din Australia, unde autoritățile plănuiesc să oblige Google și Facebook să împartă veniturile provenite din publicitate cu publicațiile.

Detaliile privind modul în care plățile vor fi făcute încă nu sunt puse la punct, însă Comisiei Australiene pentru Compeție și Consumator i s-a cerut să vină cu variante în acest sens. Un răspuns din partea ACCC este așteptat în luna iulie a acestui an, arată Gizmodo.

Guvernul australian a încercat în trecut să medieze discuțiile dintre reprezentanții Google și Facebook și cei ai industriei media, însă acestea nu au ajuns la un rezultat. Inițiativa anunțată la începutul acestei săptămâni are ca scop clarificarea situației și crearea unui ”cod de conduită”, conform unei tweet al trezorierului Josh Frydenberg.

Există posibilitatea ca publisherii australieni să primească un procent din câștigurile din reclame ale celor două companii tehnologice, care s-ar ridica anual la aproximativ 4 miliarde de dolari – numai în Australia.

Planul autorităților australiene nu a fost însă atât de bine primit de reprezentanții celor două companii. Într-un schimb de e-mailuri cu publicația Gizmodo, directorul Facebook Australia și Noua Zeelandă a afirmat că este dezamăgit de inițiativă. Will Eaton a mai afirmat că rețeaua de socializare pe care o reprezintă a avut mai multe inițiative de susținere a publisherilor: ”COVID-19 a avut un impact asupra tuturor afacerilor și industriei din toată țara, inclusiv a editorilor, motiv pentru care am anunțat o nouă investiție globală pentru a sprijini organizațiile de știri într-un moment în care veniturile din publicitate scad”.

O poziție asemănătoare a avut și Google, care susține că multe publicații au avut de câștigat de pe urma inițiativelor companiei: ”Am lucrat timp de mai mulți ani pentru a fi un partener al industriei de știri, ajutându-i (pe publisheri) să își dezvolte afacerile prin reclame și servicii de abonament și să creștem audiența aducând trafic de valoare”.

Australia nu este prima țară care deschide această discuție, însă adoptarea legii ar reprezenta o premieră în lume. În trecut, Google a ales să retragp produsul Google News din Spania, după ce guvernul a avut o inițiativă asemănătoare.