Dovezile, mai puțin importante decât vizualizările. Șase din zece influenceri nu verifică informațiile pe care le publică
Cu toții urmărim cel puțin un influencer. Poate că postările sale sunt despre stilul de viață, modă sau sport. Poate că postează despre știri. Oricum ar fi, trebuie să știți că șase din zece influenceri nu verifică faptele atunci când răspândesc informații.
Ar trebui să fim cu toții îngrijorați? Da. Într-o lume în care toată lumea poate disemina informații cu ușurință, sarcina de a verifica acuratețea acestora a fost transferată asupra destinatarului, publicul. Până în era social media, publicul avea un contract tacit cu presa, conform căruia jurnaliștii trebuiau să se asigure că informațiile lor sunt adevărate. Dar, pe măsură ce mulți dintre noi se îndepărtează de mass-media tradiționale și se orientează către noi modalități de informare, costul muncii de verificare a adevărului se schimbă și el.
Studiul UNESCO „În spatele ecranelor” ne arată că majoritatea (62%) creatorilor de conținut digital intervievați au recunoscut că nu verifică acuratețea informațiilor înainte de a le împărtăși cu publicul lor.
La fel de îngrijorător este faptul că aproximativ o treime dintre aceștia (33,5%) au declarat că ar distribui conținut fără să verifice măcar dacă sursa este de încredere.
Vizualizările, mult mai importante decât dovezile
Dar stați puțin, se poate și mai rău: când vine vorba de procesul de verificare a faptelor, aproape 42% consideră că informațiile sunt mai demne de încredere dacă au mai multe aprecieri și vizualizări.
Al doilea cel mai frecvent factor de determinare a credibilității surselor online (20,6%) de către influenceri este dacă un membru de încredere al familiei sau un prieten a împărtășit și el informația. Pe locul al treilea se află reputația autorului cu privire la subiect (19,4%).
Prezența dovezilor și a documentației într-un conținut este doar al patrulea indicator de credibilitate menționat, luat în considerare doar de 17% dintre influenceri.
În timp ce unii creatori pun accentul pe verificarea informațiilor înainte de a le împărtăși cu urmăritorii lor, o treime dintre creatori (36,9%) au declarat că verifică conținutul înainte de diseminare.
Vestea bună este că 73% dintre creatorii de conținut și-au exprimat dorința de a fi instruiți în verificarea informațiilor. Cu toate acestea, până când majoritatea dintre ei vor învăța și vor face acest lucru, doar publicul se poate proteja de dezinformare. Având în vedere acest raport UNESCO, nu este o surpriză faptul că campanii precum ascensiunea lui Călin Georgescu au cuprins publicul român, totul în timp ce autoritățile erau ocupate să privească în altă parte.
Articole asemănătoare
O fotografie cu tenul lui Donald Trump creează noi controverse
Doi călugări francezi, puși sub acuzare pentru incendierea unui turn 5G
Twitter refuză să plătească factura pentru serviciile oferite de Google Cloud
YouTube anunță că va monetiza Shorts
Rusia expulzează trei diplomați europeni. Gestul, considerat a fi o tentativă de umilire a reprezentantului UE pentru afaceri exeterne