”Dezinformarea vizuală” nu înseamnă doar clipuri deepfake, ci și poze ieșite din context
”Dezinformarea vizuală”, adică intenția de a manipula un individ prin folosirea unor imagini, ne duce cu gândul la cazuri extreme, precum clipurile deepfake. Și deși această tehnologie nouă, care permite înlocuirea chipului unei persoane dintr-un video cu al altei persoane, este din ce în ce mai prezentă pe social media, pozele ieșite din context sunt o formă rudimentară a manipulării prin imagini.
The Conversation explică că, deși pozele folosite în mesaje sau articole pot să pară a fi pur decorative, pentru mintea umană acestea au o valoare. Un studiu arată că oamenii sunt mai predispuși să creadă o informație dacă aceasta este însoțită de o poză, indiferent de factualitatea informațiilor.
De fapt, imaginile sunt atât de importante, încât ele pot influența ce anume își aduce aminte un individ sau cât de popular este un post de pe social media – motiv pentru care imaginile pot fi un instrument de manipulare ușor de trecut cu vederea, dar efectiv.
În ciuda caracterului rudimentar, incomparabil cu deepfake din punct de vedere tehnologic, pozele ieșite din context sunt eficace din mai multe motive, conform The Conversation:
- creierul nostru le asociază cu imaginile prezentate în media, care au scopul de a atesta sau descrie un eveniment;
- imaginile stimulează memoria, ajutând la recuperarea rapidă a unei informații;
- nu în ultimul rând, ele pur și simplu atras atenția, făcându-l pe cititor dispus să își concentreze atenția asupra informației prezentate.
Articole asemănătoare
Documentar BBC: Coreea de Nord produce și vinde arme și droguri, în ciuda sancțiunilor internaționale
Propaganda chineză amplifică dezinformarea rusă despre ”nazismul” ucrainean
Un jurnalist, ținta unui atac în plină stradă
Moment (crypto)istoric: declarația Coreeană de pace, înregistrată în blockchainul Ethereum
Facebook vrea să reducă discriminarea și atacurile la adresa publicațiilor