Potrivit unui nou studiu publicat în jurnalul Natura: Comportamentul Uman, Facebook este de departe cea mai rapidă platformă cănd vine vorba de răspândirea articolelor de tip fake news.
Conform forbes.com, o echipă cercetători condusă de Andrew Guess de la Universitatea Princeton a urmărit activitatea pe internet a 3.000 de americani în timpul alegerilor prezidențiale din 2016. Ei au descoperit că Facebook a fost sursa articolelor înșelătoare în 15% din cazuri, în timp ce compania sugerează utilizatorilor publicații din surse autorizate într-un procent de doar 6%.
Cercetătorii afirmă: „Acest tipar al accesărilor diferențiale pe Facebook, imediat înaintea accesărilor pe site-uri care nu sunt de încredere, nu este observat la Google (3,3% știri disimulatoare, față de 6,2% știri concrete) sau Twitter (1% disimulatoare, față de 1,5% știri concrete)”.
Ei observă că schimbarea gândirii unui votant este un lucru dificil. Conform unei estimări, între una și trei persoane din 10.000 își schimbă alegerea votului ca răspuns la vizionarea unei reclame politice la televizor. În schimb, cei care caută știri false prin Facebook și alte platforme de referință, vizitează probabil aceste site-uri ca o modalitate de a reafirma convingerile și opiniile deja existente.
Cercetătorii au dovedit că procentul suporterilor Trump care au vizitat site-uri de știri ce au ca scop dezinformarea (57%) a fost cu mult mai mare ca cel al votanților lui Clinton (28%). De asemenea, ei au observat că articolele false sunt mai atractive publicului, estimând ca cititorii petrec aproximativ 64 de secunde citind un articol care nu e de încredere, spre deosebire de cele 42 de secunde acordate știrilor verificate.
Conform studiului, Facebook este ”un factor cheie în distribuirea articolelor înșelătoare”.
Leave a Comment