Dezinformarea pare mai credibilă atunci când oamenii sunt rugați să facă cercetări pe Google
Ați avut vreodată impulsul de a spune cuiva să se caute singur pe Google atunci când vine vorba de o dezinformare? Eu chiar am făcut-o, dar se pare că oamenii tind să creadă mai mult știrile false atunci când li se spune să facă propriile cercetări online.
Un studiu publicat nu cu mult timp în urmă în Nature și citat de Nieman Lab pune în evidență ideea că SOTEN (o prescurtare pentru „căutarea online pentru a evalua știrile”) este contraproductivă.
Aceștia au cerut mai multor grupuri de utilizatori de internet să citească, să facă cercetări online și apoi să evalueze dacă sunt adevărate sau nu o varietate de articole de știri, multe dintre acestea fiind evaluate ca fiind „false sau înșelătoare” de către un grup de șase verificatori de fapte profesioniști.
Rezultatele?
„Luate împreună, cele cinci studii oferă dovezi consistente că SOTEN a crescut credința în dezinformare în timpul punctului de timp investigat. În cel de-al cincilea studiu, care a testat explicațiile pentru mecanismul care stă la baza acestui efect, am găsit dovezi care sugerează că expunerea la informații de calitate inferioară în rezultatele căutării este asociată cu o probabilitate mai mare de a crede în dezinformare, dar nu și expunerea la informații de înaltă calitate”, se arată în studiu.
Studiul 1 a constatat că faptul de a le cere oamenilor să cerceteze o afirmație falsă a dus la „o creștere cu 19% a probabilității ca un respondent să evalueze un articol fals sau înșelător ca fiind adevărat”, în comparație cu persoanele care nu au făcut niciun fel de cercetare.
Mai mult decât atât, chiar și în rândul celor care au evaluat prima dată corect articolul fals/înșelător ca fiind fals/înșelător, 17,6% și-au schimbat evaluarea în „adevărat” după ce au fost îndemnați să caute online.
De ce se întâmplă acest lucru
Printre posibilele explicații se numără recenta apariție a articolelor de știri false, combinată cu tehnicile folosite de cei care răspândesc dezinformarea pentru a optimiza paginile web în avantajul lor. În plus, un alt factor care trebuie luat în considerare este ceea ce caută oamenii.
Dacă aceștia pun „întrebări” greșite – sau, în acest caz, caută detalii neimportante ale știrii false -, desigur că vor exista puține, dacă nu chiar deloc, rezultate relevante.
Cercetătorii au descoperit că o greșeală pe care o fac oamenii este să caute titlul articoluluiș – care, după cum puteți ghici, oferă doar rezultate în jurul știrii false. De obicei, asta înseamnă mai multe informații false. Așadar, dacă trebuie să faci propria cercetare online, alege un subiect relevant din articol și citește cât mai multe surse de încredere.
Articole asemănătoare
Facebook va lansa în ianuarie moneda digitală Libra
Inundație de dezinformare în urma ciclonului Boris. Ucrainenii, acuzați că nu ajută localnicii
YouTube Shorts devine unul dintre cele mai populare servicii ale Google
Orașul ucrainean Harkov, lovit puternic de dezinformarea rușilor
Jurnalist BBC, catalogat de Rusia drept „agent străin”