De ce tinerii migrează pe Instagram. „Facebook nu mai e la modă”

La începutul acestui an, Meta a publicat rezultatele financiare și indicii de performanță ai companiei pentru 2021. Acțiunile Meta au scăzut cu peste 25% la acea vreme, fapt ce s-a tradus în pierderea a 230 de miliarde de dolari. Motivul? Facebook a înregistrat cel mai prost an din istorie.

Conform Meta, numărul de utilizatori zilnici ai Facebook au scăzut, iar numărului total de utilizatori a stagnat pentru prima dată de când s-a înființat platforma. Acțiunile companiei s-au calmat între timp (mai ales că banii aduși din publicitate i-au domolit pe investitori), însă problema de fond a rămas. Tinerii nu mai sunt interesați de ce oferă Facebook. Analiștii știu asta, Mark Zuckerberg știe asta. Atât el, cât și șeful Snapchat au declarat că TikTok reprezintă viitorul social media.

Faptul că Facebook pierde interesul tinerei generații a devenit evidentă o dată cu ascensiunea TikTok, care s-a dovedit un competitor foarte puternic pentru toate platformele de social media, nu doar Facebook. Atât de puternic încât secțiunea Reels de pe Instagram -o versiune a paginii For You de pe TikTok- a fost cel mai popular format și unul pe care Zuckerberg a decis să-l introducă și pe Facebook. Copii ale For You au apărut și pe YouTube, Snapchat și Twitter (la nivel experimental). E clar că direcția preferată de tineri este total opusă de ceea ce propune Facebook în acest moment.

Instagram > Facebook

Într-o postare din acest weekend, pagina de meme-uri „Alexandru Cuza-Vodă II” a scris că se va muta pe Instagram după ce statisticile au indicat că reach-ul de pe Facebook stagnează. Am decis să vorbesc cu adminul paginii despre cum oamenii nu vor să mai stea pe Facebook și cum platforma e, mai mult sau mai puțin, pe moarte.

Facebook nu mai e la modă”, mi-a spus în timp ce îmi povestea despre cum tinerii se raportează la platformă. „Cu cinci, șase ani în urmă toată lumea era curioasă dacă ai cont de Facebook, acum toată lumea întreabă de Instagram”.

„Alexandru Cuza-Vodă II” este a doua iterație a paginii după ce o serie de ban-uri (trei la număr; două dintre ele date pe o postare care fusese deja scoasă de pe Facebook) au dus la închiderea paginii originale. La momentul redactării acestui articol, pagina are 13.563 de like-uri. Adi –adminul paginii– mi-a spus că numărul acesta a fost atins încă din 2021, însă, totul pare a fi stagnat.

De când Facebook și-a schimbat politicile platformei (mai ales după întregul scandal legat de Donald Trump și evenimentele din 6 ianuarie 2021), regulile au devenit vagi, derutante, dar și drastice în același timp. Având în vedere că „Alexandru Cuza-Vodă II” este o pagină de meme-uri, contextul este important atunci când o postare este urcată pe Facebook. Boții și algoritmul platformei nu se pot prinde de aceste subtilități (mai ales în română) și ajung să baneze sau să ascundă postări care, de fapt, nu încalcă regulile Facebook.

Politicile platformei sunt foarte vagi. Înainte era mai ușor să faci postări virale, acum, ori fentezi algoritmul ori te rogi ca postarea să fie în regulă”, a zis Adi despre situație actuală de pe Facebook.

Instagram, pe de altă parte, deși este tot sub umbrela Meta, nu suferă de aceeași problemă. „Nu are regulilea astea, e ca-n Vestul Sălbatic”, a punctat foarte bine Adi atunci când îmi explica motivul pentru care a decis să migreze pe Insta.

Din acest punct de vedere, lucrurile sunt ceva mai simple; vorbim de o pagină de meme-uri care oferă conținut, în special adresat tinerilor. Practic, ei vor să aibe acces la glume și meme-uri nestingheriți de regulile mult prea vagi ale Facebook care, în încercarea de a fi politically correct, sugrumă conținutul original și de calitate. Nu scăpa din vedere că vorbim de România, o regiune care nu primește același nivel de atenție din partea moderatorilor pe care îl primesc țările anglofone, fapt ce duce la o inegalitate în modul în care regulile sunt aplicate.

Adi s-a mai angajat să vorbească pe pagina sa de un subiect taboo în România, sănătatea mintală. Atunci când a început să vorbească despre asta, era printre puțini, dacă nu chiar singurul. 2020 și întregul stres impus de pandemie și lockdown și-au pus amprenta asupra tinerilor care, încurajați de postările lui Adi, au vorbit deschis cu el, fie prin mesaje sau comentarii. Raportul a fost mutual; atunci când el a avut probleme, comunitatea i-a fost alături.

Una dintre cele mai populare postări a fost una foarte personală, mi-am pus sufletul pe tavă și m-am trezit cu multe mesaje de susținere”.

Acum însă, postările ajung tot mai greu la oameni și este frustrant. Sigur, e supărător să știi că meme-ul pe care îl dai nu mai ajunge la un număr de oameni pe care înainte îl atingeai ușor, dar nici postările despre sănătatea mintală nu se descurcă mai bine. Adi mi-a zis că simte că nu mai poate ajuta pe cât o făcea înainte, asta deși oamenii sunt dipuși să vorbească și să consume conținut care se adresează acestui subiect.

„Se simte că e pe moarte”

Cu toate astea, probabil că cea mai mare problemă a Facebook constă în modul în care algoritmul tinde să promoveze un anume tip de postare. În ultima vreme, algoritmul Facebook preferă postările text (mană cerească pentru jurnaliști, nasol pentru toți ceilalți). Adi mi-a confirmat acest lucru și a spus că în perioada asta imaginile nu prind la fel de bine ca textele.

E o schimbare surprinzătoare pentru că tinerii preferă platformele care sunt mult mai active din punct de vedere vizual. TikTok, Instagram, YouTube sau Snapchat sunt populare tocmai pentru că sunt platforme care fie se bazează pe conținut vizual, fie îl au ca element principal.

L-am întrebat pe Adi cum vede viitorul Facebook având în vedere toate aceste probleme, iar răspunsul său e pe cât de succint, pe atât de relevant:

Se simte că e pe moarte

Bineînțeles, nici el și nici eu nu considerăm că Facebook o să dispară. Platforma e pur și simplu prea mare și generează suficienți bani, însă e clar că Facebook nu mai reprezintă viitorul Meta. Instagram, metaverse-ul și tehnologiile VR/AR sunt elementele pe care Mark Zuckerberg mizează pe termen lung. În fiecare zi, Facebook îmi dă impresia unei platforme legacy, una care a fost populară cu mult timp în urmă, dar care nu a reușit să țină pasul cu cerințele și nevoile utilizatorilor din generația mai tânără.

Ce se va întâmpla cu Facebook rămâne de văzut, însă tendința este evidentă: platforma și-a atins pragul. Tinerii nu mai sunt interesați de Facebook și caută locuri unde pot să urmărească și să consume conținutul pe care îl vor fără să fie îngrădiți de reguli confuze, de boți ineficienți sau de un algoritm impredictibil. Jocul a rămas același, doar jucătorii s-au schimbat.

Iacob Șerban:
Leave a Comment

Acest website foloseste cookie-uri