Pentru că le aduc bani. Ăsta ar fi răspunsul simplu și scurt. Dacă privim în detaliu, reclamele reprezintă principala sursă de venit pentru mulți giganți tehnologici, iar asta se traduce în anumite politici sau strategii pe care companiile le adoptă.
Săptămâna asta acțiunile Big Tech au înregistrat o cădere substanțială, asta după ce șeful Snapchat a declarat că previziunile de creștere ale companiei pe care o conduce ar putea fi prea optimiste. Investitorii au reacționat în consecință, fapt ce a făcut ca aproape întregul sector tehnologic să se contracte.
Ce este interesant e faptul că declarațiile șefului Snapchat, dar și efectele de după, au scos la iveală importanța industriei de ad-uri pentru Big Tech. Brent Thill, un analist de piața consultat de The Wall Street Journal, a declarat că această rectificare a previziunilor „indică o deteriorare rapidă a sectorului macro care va avea un impact asupra întregii industrii publicitare„.
Cheltuielile pentru reclame ar putea încetini, fapt ce ar însemna mai puțini bani pentru Big Tech. Anul 2021 a fost probabil cel mai bun an pentru giganții din tehnologie, toți înregistrând venituri impresionante. Chiar dacă cheltuielile din industria publicitară nu s-ar micșora, 2022 are slabe șanse să ofere venituri pe măsura celor de anul trecut.
2021, anul Big Tech
Veniturile generate de reclame a depășit aproape toate previziunile pentru 2021 și a dovedit centralitatea acestei industrii pentru companiile de tehnologie. Mai mult decât atât, câștigurile din reclame au reușit să acopere din pierderile companiilor (în cazul Meta), tocmai de asta unele dintre ele își permit să se aventureze în proiecte ambițioase atâta vreme cât facilitățile pentru ad-uri nu sunt afectate.
Veniturile din reclame pentru companiile Big Tech în 2021 arată așa:
- Amazon: 470 de miliarde de dolari
- Apple: 365 de miliarde de dolari
- Google: 257 de miliarde de dolari
- Microsoft: 168 de miliarde de dolari
- Meta: 118 miliarde de dolari
The Verge notează că, deși sectorul de tehnologie în întregimea sa a trebuit să se confrunte cu efectele pandemiei, problemele legate de lanțul de aprovizionare și penuria de semiconductori, companiile Big Tech au înregistrat unul dintre cei mai buni ani. Google și Apple au reușit să crească cum n-au mai făcut-o de ani buni, iar Amazon continuă să domine netulburată tronul de bani.
Meta a reușit și ea să scape de pierderile suferite în urma scandalurilor și a investițiilor pompate în vidul metaverse. Mai mult decât atât, cele 118 miliarde de dolari au reconfirmat că platformele sale de social media (Facebook, Instagram) sunt în continuare căutate de agențiile de publicitate, chiar dacă TikTok devine tot mai populară.
Ca să înțelegi mai bine, TikTok a reușit să genereze doar 4 miliarde de dolari din reclame în 2021, mult sub ce a strâns compania lui Mark Zuckerberg. TikTok este o platformă populară, dar nu una foarte profitabilă. Deocamdată.
Unele previziuni spun că în 2022, TikTok ar putea să-și tripleze veniturile. E posibil, mai ales că platforma de video-share nu se oprește din creștere și experimentează cu tot felul de noi funcții pentru a-i face pe utilizatori să stea cât mai mult cu ochii lipiți de ecran.
Industria de publicitate e mare, dar nu e pentru oricine
Dacă te uiți pe lista de venituri de mai sus o să vezi că dintre cele cinci, trei dintre ele dispun de cele mai populare, mari și eficiente instrumente dedicate ad-urilor. Amazon, Google și Meta reprezintă companiile care controlează mai mult de jumătate din piața de publicitate de la nivel global. Reach-ul pe care îl au în rândul utilizatorilor de internet, dar și popularitatea serviciilor lor sunt motivele pentru care acești trei giganți reușesc să domine piața.
Nu în mod întâmplător acestea au și cele mai multe reclame pe platformele lor (da, de asta trebuie să vezi reclame de 15 secunde pe YouTube fără să poți da skip) și își construiesc servicii comerciale sofisticate care adună date ale utilizatorilor care ajung să fie vândute către agențiile de publicitate.
Pur și simplu, banii generați de reclame sunt atât de mulți încât Big Tech nu poate să-i ignore. Popularitatea nu te ajută prea mult dacă nu reușești să o cuplezi cu un sistem eficient de reclame (TikTok o știe cel mai bine), iar în contextul economic de azi, fără reclame nu reziști prea mult.
Leave a Comment