Cum se vede candidatura Vioricăi Dăncilă prin reclamele plătite de pe Facebook
De campanie ne mai despart câteva zile, însă modul în care s-a desfășurat precampania parcă anunță și cum vor fi zilele următoare, până când românii se vor duce la urne să-și aleagă următorul șef de stat.
Totuși, reclamele din online sunt la fel de prezente ca și bannerele ce-i prezintă pe principalii candidați. Klaus Iohannis, Viorica Dăncilă, Dan Barna și Theodor Paleologu sunt prezentați atât în offline – pe stradă -, cât și în spațiul digital.
Mediastandard.ro face o trecere în revistă a prezenței pe Facebook, prin intermediul reclamelor plătite, a candidaților pentru fotoliul de la Cotroceni, cu câteva zile înainte de începerea oficială a campaniei. Prima analiză din această serie este despre premierul României și liderul PSD, Viorica Dăncilă.
”Cartea de vizită” a candidatului român, în online
”Un președinte muncitor și implicat” – așa se prezintă actualul prim-ministru al României. Sloganul se regăsește, evident, și în postările de pe Facebook ale paginii candidatului și care sunt plătite de către Partidul Social Democrat.
Primele reclame plătite ale liderului PSD a fost la sfârșitul lunii august – pe 27 august, mai exact. Aceasta reprezintă o poză cu Viorica Dăncilă, îmbrăcată într-un costum albastru, alături de ”logo-ul” asociat candidaturii sale de la aceste alegeri: VD. Pe reclamă se mai regăsește și unul dintre textele cu care premierul a pornit în campanie, ”Alături de fiecare român”.
Într-o altă postare sponsorizată găsim și explicația a ce înseamnă primul slogan folosit, însă din prima sesizăm că primul cuvânt (în acest caz, ”aproape”) nu se potrivește cu cel folosit în slogan (”alături”). Situația se repetă și pe 8 septembrie.
Ceva mai târziu, pe 8 septembrie, a început să ruleze și imaginea amplasată și pe bannerele stradale.
Conform datelor furnizate de rețeaua de socializare, pagina ”Viorica Dăncilă” a cheltuit în total (Mart – 29 Sept 2019) un total de 129.594 lei. Comparativ, costurile pentru reclamele despre teme sociale, alegeri sau politică din ultima săptămână (23 Sept – 29 Sept 2019) sunt de 15.728 lei, însă nu toate au avut bannerul specific pentru conținut cu caracter politic.
- ”Sunt create de, în numele sau despre un candidat actual sau anterior la o funcție publică, un partid politic sau susțin rezultatul unor alegeri pentru o funcție publică sau
- se referă la alegeri electorale, referendumuri sau inițiative de vot, inclusiv campanii de încurajare a votului sau de informare privind procesele electorale sau
- la teme sociale din UE, indiferent de locul în care este rulată reclama sau
- este reglementată ca publicitate politică.”
Totuși, câteva dintre ad-urile promovate de pagina de Facebook a Vioricăi Dăncilă nu au fost semnalizate de dinainte. Din datele furnizate de către rețeaua de socializare, numărul acestora s-ar ridica la 11, unele dintre ele având un conținut puternic publicitar – cum ar fi aceasta, în care premierul îi invită pe utilizatorii de Facebook să o urmărească pe social media: ”Te aștept pe pagina mea dacă și tu crezi că trebuie să lăsăm copiilor noștri o Românie mai bună, demnă și prosperă, căreia să îi spună cu drag “acasă”!”.
De atacurile mai mult sau mai puțin voalate ale premierului n-a scăpat nici Klaus Iohannis, contra-candidatul Vioricăi Dăncilă și cel cu care aceasta se află în conflict de mai mult timp. În total, s-a făcut referire la actualul șef al statului în șase reclame, cu același text și diferite poze, ce-o întruchipează pe șefa social-democraților înconjurată de alegători veseli, cu care aceasta dă mâna și vorbește.
În mod evident, premierul face referire la deciziile CCR cu privire la neconstituționalitatea unora din gesturile președintelui, precum și că acesta se preocupă, aparent, mai mult de alegerile din toamna aceasta, decât de mandatul actual. O altă variantă a textului menționat mai sus este ”Te aștept pe pagina mea dacă și tu crezi că românii merită un președinte care pune interesul țării înaintea propriului interes. NU un președinte candidat care încalcă legile fundamentale și care nu își înțelege rolul nici după 5 ani de mandat!”.
O altă preocupare a premierului de la lansarea candidaturii a fost promovarea ”Pactul național pentru bunăstarea românilor”, ocazie cu care au fost atacate – ceva mai domol, de această dată – și partidele, pentru că ”au refuzat să semneze”.
Articole asemănătoare
Valentin Spyglass și Ionel The Great, pe site-ul CJ Vrancea. Un soft de traducere a botezat mai mulți consilieri
Jurnalista Marina Ovsiannikova, care a protestat la TV, amendată pentru „discreditarea” armatei ruse
Editiadedimineata: STUDIU. Coronavirusul supraviețuiește pe piele de cinci ori mai mult decât virusul gripal
Times New Roman vs Liviu Dragnea. Unde se termină libertatea de exprimare și de unde începe cenzura?
Viralul zilei: Netflix promovează un serial printr-o comparație subtilă cu Dragnea