Cele mai ciudate moduri în care s-au promovat partidele din România
Maneaua ”făcută la comanda PSD” făcută de Nicolae Guță a uimit electoratul și a stârnit reacții chiar și din partea candidaților la europarlamentare, însă în trecut au existat și moduri mai bizare a formațiunilor politice de a se promova.
De-a lungul timpului, candidații români au folosit tot felul de tehnici de a se face plăcuți. Unele dintre ele au dat roade, în timp ce altele rămân ”în istorie” doar ca și strategii… interesante.
Tehnica ”guma” care-i ”îngheață” pe contra-candidați
În timpul campaniei pentru alegerile europarlamentare din 2007, PNL a decis să își pună sigla pe un brand de gumă foarte popular. Sloganul din acea campanie era: ”Nu te lăsa Orbit! Simți cât de bine e să știi! Votează PNL”.
Pe verso-ul pachetului erau înșirate câteva motive pentru care alegătorii n-ar trebui să-i voteze pe ceilalți candidați, și în schimb să ”îi înghețe”, punând ștampila pe săgeată.
Prezervativul, șervețelul sau lipiciul
În timpul alegerilor parlamentare din 2012, candidații ARD (Alința România Dreaptă, formată pe atunci din PDL, PNȚCD și Forța Civică) s-au gândit că pe alegători i-ar convinge dacă le-ar da niște pliante pe care erau atașate ori prezervative, ori șervețele, ori lipici.
Primul tip de flyer, de care era atașat un prezervativ, era destinat tinerilor. „Vrei să te eliberezi de stresul provocat de USL? Protejează-te și ARDe-i în cabină!” era textul care însoțea șpaga electorală.
Cei mai în vârstă au primit alte mite electorale: șervețele uscate și lipici! „Îți dau lacrimile văzând țara distrusă de USL, ia o BATISTă!”, se arăta pe pachetul de șervețele, în timp pe cel din urmă scria: „Ți-a distrus viitorul guvernarea USL? REPARĂ-L!”.
Viața personală a unui cuplu de liberali, transmisă live
În încercarea de a arăta că nu au nimic de ascuns, un cuplu de liberali a încercat să se promoveze în 2008, la parlamentare, prin instalarea și difuzarea live a imaginilor din propria casă. Motivația celor doi era că deși sunt necunoscuți, vor să îi facă pe alegători „mai în detaliu”, în „ipostaze autentice”, scrie Ziare.com.
Bogdan Petre și Roxana Ioniță au decis, astfel, să facă un video blog pe care alegătorii să intre și să îi urmărească în viața lor de zi cu zi – care astăzi nu mai există.
Inițiativa nu prea a avut succes însă, întrucât niciunul n-a obținut un mandat de deputat.
Maneaua electorală
Cum spuneam și la început, ”dedicația” făcută de Nicolae Guță pentru Partidul Social Democrat pentru alegerile din acest an au stârnit reacții puternice. Deși clipul original a fost șters de pe YouTube în urma unei sesizări făcute de NeverSea – pentru că videoclipul manelistului ar fi conținut imagini de la ultimul festival -, acesta s-a răspândit pe YouTube și probabil va mai dura până când toate copiile vor fi eliminate de către companie.
„Doar PSD poate să facă ceva pentru România. Ascultați-mă ce spun, PSD-u-i cel mai bun”, spune manelistul la început. Versurile, însă, nu sunt foarte elaborate. Melodia îndeamnă ascultătorii să meargă la urne și să voteze ”cu-ncredere Liviu Dragnea – PSD”, dar are și câteva pasaje care au ajuns motiv de glumă pe internet, precum:”Marțienii de-ar veni/ Și tot nu ne pot opri”.
Totuși, Guță n-a făcut manele electorale doar pentru PSD. În 2009, când Băsescu încerca să obțină un al doilea mandat pentru Palatul Cotroceni, Nicolae Guță și Roxana ”Prințesa Ardealului” cântau, îmbrăcați în portocaliu, ”Și-l vom pune președinte, că Băsescu nu ne minte!”.
Cu aceeași manelistă a cântat și Florin Salam, tot despre Băsescu, într-un cadru asemănător. ”Hai Băsescu la putere, scapă țara de belele, toți dușmanii să-i aduni, să te știe de jupân… Hai Traiane ca-i valoare și crește procentu mare!”, îi cânta în 2009 Florin Salam actualului lider al PMP.
Articole asemănătoare
YouTube, plină de reclame care încearcă manipularea publicului. Încălzirea globală, una dintre temele abordate
Cum putem identifica știrile false? Un scurt ghid practic
Experții Bitdefender explică cum să ne ferim de propaganda de pe Facebook
Cum un video viral te poate aduce pe culmile succesului: Walmart Yodel Kid
Fenomenul ”migrației” jurnaliștilor în politică sau zona zero dintre deontologie și practică