Facebook nu are cel mai îmbucurător trecut privind modul în care a gestionat campaniile politice din diverse țări. Însă dacă e ceva ce compania lui Mark Zuckerberg a învățat în ultimii doi ani este impactul pe care rețelele de socializare îl pot avea asupra unui scrutin.
Așa că un ghid de ”bune practici” în campania din România e bine-venit – mai ales în contextul în care pandemia a obligat candidații să se mute din stradă în online în totalitate. Cel pus la punct de Facebook oferă sfaturi în nouă domenii importante pentru partidele politice și candidați, precum: securitate, paginile și conturile de Facebook, profilele de Instagram, publicitate, interferență externă, protejarea alegerilor, folosirea aplicațiilor de mesagerie dezvoltate de companie.
Imporanța transparenței
Una dintre sugestiile înaintate de gigantul tehnologic candidaților a fost să transparentizeze cât mai mult paginile oficiale de campanie, astfel încât publicul să poată comunica direct cu staff-ul.
„Cerem tuturor Paginilor celor care fac campanie electorală să se identifice cu precizie în secțiunea «Despre» a Paginilor lor. Recomandăm includerea de informații de contact suficiente pentru ca orice persoană să îți poată adresa în mod direct întrebări despre campania ta electorală”, se arată în comunicatul emis de Facebook. O idee similară e propusă și la punctul privind profilurile de Instagram, unde compania sugerează ca cei „implicați în campania electorală să se identifice clar în secțiunea bio a contului lor”.
Mai mult decât atât, compania sugerează ca activitatea de moderare a comentariilor să fie intensificată în această perioadă, chiar dacă „persoanele care comentează pe o Pagină sunt principalele responsabile pentru propriile comentarii”.
Un aspect important pentru Facebook este calitatea și intenția conținutului pe care paginile cu caracter politic îl distribuie, afirmând că secțiunea pentru Calitatea Paginii poate fi accesată de administratorii paginii „pentru a urmări încălcările recente ale Standardelor Comunității, ale drepturilor la proprietate intelectuală, sau conținut identificat drept «clickbait» distribuit pe Pagină”.
Posibilitatea unei interferențe străine
Perspectiva unei potențiale interferențe străine – precum cea din timpul alegerilor prezidențiale americane din 2016 – este luată în calcul de către Facebook, care a adunat o echipă de experți în securitate cibernetică, intelligence și ordine publică, care să identifice și să oprească eventualele tentative de influențare a rezultatelor votului.
„Știm că pot exista motive legitime pentru ca o campanie să aibă susținători sau să folosească furnizori de servicii din afara țării tale, dar te rugăm să te asiguri că acele persoane și entități respectă efortul nostru de combatere a interferențelor străine. Conform politicilor publicitare Facebook, agenții de publicitate sunt responsabili de asigurarea respectării legilor locale, inclusiv a oricăror restricții de timp sau de conținut ce privesc alegerile, iar nerespectarea acestora ar putea fi considerată o încălcare a acestor politici”, se mai arată în comunicat.
Dezinformarea pe WhatsApp, descurajată
În trecut, până când compania a limitat numărul de persoane care pot primi în același timp un mesaj, WhatsApp era una dintre cele mai ”poluate” aplicații din punct de vedere al dezinformării. Facebook subliniază, și de această dată, că aplicațiile sale de mesagerie nu sunt destinate comunicării în masă, iar folosirea lor în acest scop poate fi dăunătoare.
„Termenii de utilizare WhatsApp specifică faptul că acesta trebuie utilizat pentru comunicare personală între indivizi și în grupuri mici. WhatsApp nu este destinat utilizării în campanii de marketing în masă de către nicio organizație, indiferent dacă este comercială sau politică”, susține Facebook.
În ceea ce privește Messenger, compania sugerează ca administratorii de pagini să se folosească de mesajele prestabilite pentru a ușura comunicarea cu publicul.
Protejarea alegerilor
Ultimul punct din ghidul Facebook se referă la angajamentul pe care rețeaua de socializare și l-a luat pentru protejarea democrației, prin adaptarea la nevoile actuale.
În ceea ce privește alegerile parlamentare din România, programate să aibă loc în prima duminică din decembrie, Facebook se arată optimistă: „Pe baza experiențelor anterioare, ne așteptăm ca majoritatea activității campaniei electorale să fie sănătoasă și pozitivă și credem că respectarea cadrului de mai sus va crește calitatea activităților campaniei tale în acest ciclu electoral”.
Leave a Comment