Ce ar trebui să știi despre FLoC, tehnologia de ad-targeting pe care Google o va implementa pe Chrome

FLoC (Federated Learning of Cohorts) este tehnologia de ad-targeting pe care Google plănuiește să o implementeze pentru toți utilizatorii de Chrome – un „mecanism de păstrare a confidențialității pentru selectarea anunțurilor bazate pe interese”. Spre deosebire de obișnuitele cookie-uri, FLoC își propune să fie mai puțin invaziv, susține compania americană.

Anunțul noului mecanism de targetare a fost făcut anul trecut, însă Gizmodo scrie că, în urmă cu două săptămâni, milioane de utilizatori Google Chrome au fost înscriși într-un experiment despre care nici nu știau: testarea Federated Learning of Cohorts.

Compania americană a afirmat, într-un post pe blogul oficial, că proiectul va afecta deocamdată un procent mic de utilizatori. Aceștia au fost selectați aleatoriu din zece țări diferite, inclusiv SUA, Mexic și Canada, însă Google speră să extindă testele la nivel global.

Cum funcționează FLoC

Pe scurt, FLoC grupează utilizatorii în grupuri, în funcție de interesele lor, promițând astfel că userii nu vor mai fi targetați individual. Dacă stai mult timp pe site-uri de mobilă sau amenajări interioare, vei fi inclus într-un grup care are preferințe similare ca și tine, iar următoarea dată când te vei afla pe un site, acesta va afla ce fel de reclame te-ar interesa.

Ulterior, pe baza datelor pe care acest sistem de difuzare a anunțurilor – cum e Google Ads, de exemplu – le-a obținut anterior asupra preferințelor unui grup, vor fi alese și difuzate reclamele considerate de algoritm a fi ceea ce utilizatorii caută.

Poate FLoC să asigure transparența?

În teorie, Federated Learning of Cohorts pare a fi o alternativă mai transparentă la clasicele cookie-uri. ONG-ul Electronic Frontier Foundation susține că noul mecanism de targetare promite mai mult decât își permite în realitate, principala problemă referindu-se la dezvăluirea codului de identificare FLoC a unui utilizator, în situația în care un site cere utilizatorului date personale.

În plus, EFF atrage atenția că utilizatorii ar putea fi incluși în grupuri (cohorte) care se referă la subiecte sensibile, cum ar fi sexualitatea userului sau starea psihică.

„Comportamentul se corelează cu datele demografice în moduri neintuitive. Este foarte probabil ca anumite date demografice să viziteze un subset diferit de pe web decât alte date demografice și că un astfel de comportament nu va fi capturat de cadrul «site-urilor sensibile» ale Google”, a scris expertul în tehnologie al EFF, Bennet Cyphers, conform Gizmodo.