A murit Nicolae Ciucă? Da, dar nu premierul desemnat. O știre care spune adevărul, cu iz de clickbait
Presa din România a vorbit, în decursul zilei de joi, despre decesul lui Nicolae Ciucă. Însă nu este vorba despre acel Nicolae Ciucă, despre care toți românii au aflat odată cu propunerea sa pentru funcția de premier – ci despre un alt liberal, cu același nume, președintele Organizației Seniorilor Naționali Liberali Constanța.
„Doliu în PNL! Nicolae Ciucă s-a stins din viață. Vestea a căzut ca un trăsnet pentru seniori” sau „DOLIU în PNL: liberalul Nicolae Ciucă a murit de Covid-19” sunt câteva dintre titlurile folosite pentru a anunța decesul dr. Nicolae Ciucă, un membru important al filialei liberale din Constanța. Titlurile aparțin EVZ, respectiv Stiripesurse, însă formulări similare se regăsesc și la alte publicații.
Adevărul cu iz de clickbait
Niciuna dintre publicațiile amintite mai sus nu a mințit cu nimic: Nicolae Ciucă chiar a murit din cauza complicațiilor asociate COVID-19, însă nu Nicolae Ciucă la care cititorul se gândește prima oară.
Iar deschiderea articolului stârnește o reacție similară cu clickbaitul, întrucât așteptarea absolut normală a publicului nu este întâlnită. Pentru a evita o astfel de situație, adăugarea unor detalii distinctive – precum titulatura de ”doctor” sau funcția deținută de acesta în cadrul PNL Constanța – ar fi ajutat cititorul. Este cazul Capital, care a făcut această mențiune importantă în titlu: „Doliu uriaş în politica din România! Tragedie în PNL. A murit doctorul Nicolae Ciucă”.
Ce este clickbait
Clickbait descrie actul intenționat de a face un cititor să dea click pe un articol, prin folosirea unor metode necinstite, precum exagerarea faptelor, stârnirea curiozității sau folosirea unei imagini care nu reflectă realitatea.
Acesta folosește o serie de trucuri cognitive eficiente pentru a obține clicuri, precum stârnirea curiozității și folosirea unor formate pe care creierul nostru le apreciază. În aceeași măsură, titlurile de acest tip lasă loc cititorului să anticipeze că, dacă dă click, va primi ceva de care are nevoie (fără să știe). Uneori, este vorba despre ceva drăguț, care-i dă un sentiment bun cititorului, sau despre satisfacerea curiozității – cum este cazul expus mai sus.
Articole asemănătoare
Fenomen îngrijorător pe TikTok: tot mai multe clipuri deepfake sunt postate pe platformă
Zeci de oficiali chinezi, pedepsiți pentru că nu au reușit să limiteze răspândirea variantei Delta
Vladimir Putin a semnat legea care i-ar putea permite să rămână președinte până în 2036
Spotify, amendată pentru încălcarea regulamentului GDPR
Revista Time: Trump și Putin – același personaj