Trei lucruri care fac dezinformarea extrem de atractivă pentru publicul larg
Minciunile se răspândesc mai repede decât adevărul, iar studiul realizat de Universitatea de Tehnologie din Eindhoven sugerează de ce. Răspunsul stă, probabil, în creierul nostru și în evoluția preferințelor noastre cognitive, ceea ce înseamnă că anumite tipuri de informații sunt pur și simplu mai atrăgătoare decât altele.
Spre deosebire de fapte, dezinformarea nu este restricționată de realitate și poate fi modelată într-un mod care să o facă mai atractivă pentru noi. Astfel, potrivit cercetării, dezinformarea online poate fi văzută nu doar ca informație de calitate scăzută care se răspândesc din cauza deficiențelor comunicării online, ci ca informație de înaltă calitate Doar că, în acest caz, „calitatea” nu se referă la veridicitate, ci la apelul psihologic.
Care sunt așadar cei mai importanți 3 factori care fac ca o informație falsă să fie considerată atractivă pentru public.
Factorul nr.1: Amenințările
Cercetările academice sugerează că oamenii tind să împărtășească zvonurile legate de amenințări mai mult decât cele legate de beneficii, chiar și atunci când amenințările în cauză nu se referă direct la ele. Oamenii sunt, de asemenea, înclinați să caute informații suplimentare despre amenințări mai des decât despre alte subiecte.
Dezinformarea Pro-Kremlin exploatează din plin nevoia umană de a anticipa pericolul și se folosește de temerile noastre. Luați în considerare, de exemplu, unele dintre cele mai recurente dezinformări, cum ar fi începutul iminent al celui de-al treilea război mondial sau Europa care se prăbușește sub atacul migrației și al terorismului.
Factorul nr.2: Dezgustul
Potrivit studiului, dezgustul este unul dintre factorii dintre cei mai studiați care favorizează succesul relatărilor de tip dezinformare. Legendele urbane și zvonurile au adesea elemente care provoacă dezgust. Aceste elemente includ informații despre alimente contaminate, boli, mutilații, produse ale corpului și acte sexuale „nefirești”, iar mașina de dezinformare pro-Kremlin le folosește generos. Vă amintiți de povestea bordelului danez pentru zoofile? Există, de asemenea, exemple ample de dezinformare cu privire la armele biologice îngrozitoare dezlănțuite de Vestul malefic asupra altor populații.
Factorul nr.3: Contra-intuiția
Ce face anumite povești și legende atât de populare? Aparent, răspunsul la această întrebare ar putea fi „conținutul minim contraintuitiv” – adică afirmații care contrazic parțial așteptările noastre intuitive cu privire la ceilalți. În mod normal, un astfel de conținut este prezent în poveștile fictive despre ființe supranaturale, care, pe de o parte, acționează la fel ca oricine altcineva (de exemplu, le este foame sau se supără), dar pe de altă parte posedă calități neașteptate, cum ar fi nemurirea sau capacitatea de citire a minții. Tocmai astfel de elemente fac ca poveștile de genul acesta să fie atât de atrăgătoare.
Totuși, când vine vorba de dezinformare, cercetările indică faptul că astfel de elemente sunt relativ rare. Chiar și cei care răspândesc intenționat dezinformări se străduiesc să mențină un fel de credibilitate, iar o concentrare prea mare asupra supranaturalului ar putea fi contraproductivă. Cu toate acestea, dezinformarea pro-Kremlin a reușit să învinovățească atât străinii, cât și ritualurile satanice pentru incendiul de la Notre Dame.
Articole asemănătoare
Românii au căutat pe Google versurile Prohodului, oferte de eMag sau cum se calculează aria cercului
Meta va lansa Threads în UE, pe 14 decembrie
România, în atenția presei internaționale
Euroscepticismul – eșec înainte de implementare. Referendumul, finalul unei false teme EXCLUSIV
„Capturarea presei” – modelul Budapestei se răspândește în Europa Centrală și de Est