Google evită cerințele UE și propune modificări ale politicii tehnologiei de vânzare de publicitate

Google, printr-o nouă decizie ce merge împotriva cerințelor autorităților UE, s-a oferit să faciliteze utilizarea tehnologiei sale de publicitate. Deși promite noi măsuri ce ar oferi o libertate mai mare pentru agenții de publicitate, gigantul american sfidează solicitarea Comisiei Europene de a vinde o parte din afacere pentru a rezolva conflictele de interese.

Comisia Europeană, în calitatea sa de autoritate de supraveghere a concurenței în UE, a amendat Google cu aproape 3 miliarde de euro în septembrie pentru favorizarea propriilor servicii de tehnologie de vânzare de publicitate.  În centrul scandalului este platforma AdX, deținută de Google, și transformată în principalul hub de vânzare/cumpărare al reclamelor digitale.

Autoritățile de reglementare, atât cele europene, cât și cele din SUA au vizat Google pentru modul abuziv în care și-a transformat platforma AdX în singura variantă pe care editorii sau agenții de publicitate o pot folosi pentru a-și afișa reclamele pe site-uri.

Comisia Europeană a afirmat că acest comportament a prejudiciat concurenții, dar și agenții de publicitate și a acordat companiei un termen limită până în noiembrie pentru a veni cu o serie de măsuri menite să pună rezolve problema acestor conflicte de interese. Soluția propusă de CE a fost vânzarea unei părți din afacerea Google, astfel încât divizia care se ocupă de gestionarea publicității online să devină o companie independentă.

Google, însă, a refuzat să ia în considerare o astfel de măsură și a declarat că a înaintat o altă propunere, care este în mare parte similară cu cea oferită în cadrul anchetei Departamentului de Justiție al SUA pe aceeași temă.

Propunerea noastră răspunde pe deplin cerinței CE fără a provoca o ruptură care ar afecta mii de editori și agenți de publicitate europeni care utilizează instrumentele Google pentru a-și dezvolta afacerea. Planul nostru include modificări imediate ale produselor pentru a pune capăt practicilor specifice contestate de Comisie. De exemplu, oferim editorilor posibilitatea de a stabili prețuri minime diferite pentru diferiți ofertanți atunci când utilizează Google Ad Manager. De asemenea, propunem modificări semnificative pentru a rezolva orice suspiciune de conflict de interese, inclusiv creșterea interoperabilității instrumentelor noastre pentru a oferi editorilor și agenților de publicitate mai multe opțiuni și flexibilitate”, a declarat Google într-o postare pe blogul companiei.

Cu alte cuvinte, Google va continua să opereze ca până acum, cu promisiunea că va face alte platforme mai vizibile și mai ușor de găsit – ceea ce nu înseamnă nimic, în mod concret. Problema de bază, indentificată și de CE și de Departamentul de Justiție american, rămâne neatinsă, iar spațiul vânzării sau cumpărării de reclame suferă doar schimbări superficiale.

Dincolo de evidentul refuz de a-și fragmenta afacerea, Google mai spune că divizarea ar fi imposibil din punct de vedere tehnic și ar duce la o incertitudine prelungită pentru agenții de publicitate și ar afecta dezvoltarea afacerile ce doresc să ruleze reclame online.

Autoritățile din UE ar putea emite o ordonanță de divizare într-o etapă ulterioară dacă Google va continua cu practicile anticoncurențiale, însă e greu de crezut că Uniunea este dispusă să facă toți pașii necesari pentru a asigura acest lucru, mai ales într-un context destul de sensibil cu privire la relația cu Casa Albă și cu întreaga administrație Trump.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *