O poveste spusă bine câștigă războaie. Cât de importantă este social media în conflictele de azi
Despre importanța social media în viața cotidiană e de prisos să mai vorbim – probabil citești articolul acesta de pe telefon, după ce ai deschis linkul de pe Facebook. Social media, însă, a devenit un mijloc extraordinar de important și pentru cei ce poartă un război în zilele noastre.
Ucraina este un exemplu facil în acest sens. Încă din prima zi a invaziei ruse, ucrainenii și, mai ales, Volodimir Zelenski au fost prezenți pe social media pentru a arăta și denunța atrocitățile Rusiei.
Unele dintre cele mai șocante evenimente din Ucraina – masacrul de la Bucha și devastarea Mariupolului – au fost postate în mod constant de oficialii și civilii ucraineni. Marile investigații care au arătat că Rusia a comis crime de război și a încălcat orice lege internațională și morală au pornit de la imaginile și clipurile publicate pe rețelele sociale.
Acum, războiul dintre Israel și Hamas se poartă pe aceleași baricade. Prezența pe social media are ca scop creșterea simpatiei societății internaționale pentru o cauză sau cealaltă. Un război armat nu vine niciodată fără componenta informațională, care, una peste alta, este la fel de importantă ca orice tanc sau rachetă.
Israel și Hamas, eforturi pe social media
Acest lucru este cunoscut și de Israel, care a început o campanie în forță pe social media pentru a sensibiliza și a genera sprijin pentru acțiunile sale militare din Gaza. Publicul țintă a fost, cu precădere, vestic. Conform Politico, ministerul Afacerilor Externe al Israelului a rulat 30 de reclame pe X, fosta Twitter. Acestea au fost vizualizate de patru milioane de ori și au vizat utilizatorii adulți din Paris, München și Haga.
Pe YouTube, MAE israelian a derulat peste 75 de reclame video pentru audiența occidentală. Clipurile conțineau imagini șocante cu ostatici răniți și plini de sânge, în timp ce altele conțineau imagini cu unicorni și curcubeie pentru a nu speria copiii, însă textul asociat cerea adulților să se gândească la viața copiilor care au murit în atacul sângeros al Hamas derulat în Israel.
Autoritățile israeliene au plătit pentru 50 de reclame video ce vizau țările UE, alte 13 s-au îndreptat către Marea Britanie și doar 10 către SUA.
Campania de pe social media indică faptul că Israel încearcă să-și mențină sprijinul pentru răspunsul militar asupra Gaza. Occidentul s-a îngrozit chiar din prima zi în care imagini cu atrocitățile Hamas au apărut, iar sprijinul statelor vestice a fost ferm.
Hamas nu este la fel de prezent pe social media mainstream, cu toate astea contul asociat organizației teroriste și-a triplat numărul de urmăritori de când au lansat atacul asupra Israelului, pe 7 octombrie. Înainte de acest eveiment, contul avea doar 200.000 de urmăritori, iar postările lor nu strângeau mai mult de 25.000 de vizualizări. Acum însă, conținutul lor s-a mărit enorm – vizualizările fiind în jurul a 300.000.
Hamas ≠ poporul palestinian
Așa după cum foarte bine puncta și președintele SUA, Joe Biden, Hamas nu reprezintă poporul palestinian, iar acest lucru se reflectă în miile de postări de pe Instagram și X venite din partea civililor nevinovați prinși în mijlocul conflictului actual.
Let me make myself clear:
The vast majority of Palestinians are not Hamas.
And Hamas does not represent the Palestinian people.
— President Biden (@POTUS) October 18, 2023
Daunele și suferința oamenilor din Fâșia Gaza nu este prezentată de Hamas, ci de civilii și jurnaliștii gazani, care se află în mijlocul bombardamentelor. Imaginile pe care acești oameni le prezintă sunt la fel de șocante ca cele apărute în urma atacului Hamas, adăugându-se, din nefericire, criza umanitară de acolo.
Jurnaliști și fotojurnaliști precum Motaz Azaiza, Mohammed Zaanoun, Plestia Alaqad, dar și civili ca Yousef Mema (asistent într-o secție de pediatrie) prezintă situația din Gaza așa cum media mainstream nu poate s-o facă – din mijlocul atacurilor, de multe ori fugind cot la cot cu ceilalți oameni pentru a se adăposti de rachete. Postările lor sunt mereu acompaniate de traduceri în engleză, ținta fiind, bineînțeles, publicul occidental.
În timp ce teroriștii Hamas publică clipuri cu ostaticii israelieni pe care refuză, în mod criminal, să-i elibereze, oamenii din Gaza își publică suferința și miile de morți.
Faptul că social media este importantă nu mai este un lucru care să necesite argumente, nici măcar faptul că este folosită pentru a justifica anumite decizii, însă țintirea exactă a unui public din anumite țări sau care fac parte dintr-un anumit grup demografic reprezintă o tactică relativ nouă de a purta un război informațional pe marile rețele sociale.
„Această tactică este aproape la fel de veche ca și războiul […] Stârnirea indignării morale pentru a obține sprijin pentru război este o practică foarte veche. Dar nu cred că s-a mai intersectat cu social media în acest mod până acum”, a spus Emerson Brooking, consilier politici cibernetice din Departamentul Apărării SUA, citat de Politico.
Articole asemănătoare
Departamentul de realitate virtuală al Meta este investigat de autoritățile din SUA
Google împlinește 20 de ani: trei schimbări majore și cinci lucruri pe care nu le știai despre companie
Directiva Drepturilor de Autor – documentul care ar putea schimba fața internetului
Trei publicații independente promovează pe Facebook articole despre PNL
Mizele unei campanii de manipulare neperformante. De ce își riscă PSD reputația prin emiterea unor fake news-uri sortite eșecului