Investigație a 30 de publicații, despre o grupare israeliană specializată în sabotaj și manipulare pe social media
O nouă investigație, care a implicat eforturile a peste 100 de jurnaliști de investigație de la 30 de instituții de presă din întreaga lume, a dezvăluit un grup israelian care susține că a fost implicat în 33 de alegeri prezidențiale. Entitatea, condusă de un bărbat pe nume Jorge, susține că s-a folosit de hacking, sabotaj și manipulare prin intermediul conturilor de social media pentru a-și îndeplini misiunile.
Consorțiul de jurnaliști care a investigat echipa Jorge include reporteri de la instituții media printre care se numără și The Guardian, Le Monde, Der Spiegel și El País. Proiectul face parte dintr-o investigație mai amplă privind industria dezinformării, coordonată de ONG-ul francez Forbidden Stories, a cărui activitate este specializată în continuarea activității reporterilor asasinați, amenințați sau încarcerați, conform cotidianului britanic The Guardian.
Interferențe în alegerile prezidențiale
Tal Hanan, un fost agent al forțelor speciale israeliene, în vârstă de 50 de ani, care în prezent lucrează în mod privat folosind pseudonimul „Jorge”, se află în spatele unității care folosește numele de cod „Team Jorge”. Aceasta este specializată în „black ops” – operațiuni sub acoperire sau clandestine care nu poate fi legate de organizația care le întreprind – iar printre clienții săi se numără agenții de informații, organizatori de campanii politice și companii private care au dorit să manipuleze în secret opinia publică.
Interacțiunile dintre jurnaliști și membrii unității au avut ca rezultat mai mult de șase ore de filmări sub acoperire. Reporterii s-au dat drept potențiali clienți pentru a aduna informații despre operațiunile echipei Jorge.
În înregistrări, agenții vorbesc despre capacitățile lor de a sparge conturi de social media, inclusiv Gmail și Telegram, și de a schimba discuțiile publice prin introducerea de povești în instituții legitime de presă și amplificarea lor prin intermediul unor conturi-marionetă.
Într-un alt caz, aceștia au declarat că au trimis o jucărie sexuală livrată prin Amazon la domiciliul unui politician, cu scopul de a-i da soției sale falsa impresie că are o aventură.
„Acum suntem implicați într-un scrutin în Africa. Avem o echipă în Grecia și o echipă în Emiratele Arabe Unite. [Am finalizat – n.r.] 33 de campanii la nivel prezidențial, dintre care 27 au fost de succes”, a declarat Hanan într-unul dintre discursurile sale pentru potențiali clienți, adăugând ulterior că era implicat în două „proiecte majore” în SUA, dar a afirmat că nu se implică direct în politica americană.
Articole asemănătoare
Big Brother la job: 60% din firmele americane utilizează un sistem de supraveghere al angajaților
Editiadedimineata: Cea mai importantă expoziție de fotojurnalism la nivel global va putea fi vizitată în București
WhatsApp introduce un nou instrument pentru combaterea dezinformării
Situație tensionată la The Washington Post. Doi jurnaliști premiați cer schimbarea conducerii
Apple și Google, acuzate că urmăresc utilizatorii de smartphone. Senatorii americani vor o investigație