Webstock 2020: Comunicarea online și-a găsit făgașul chiar și în pandemie. Vezi câștigătorii la Webstock Awards

Anul acesta, Webstock s-a desfășurat fără spectatori în sală. Participanții s-au conectat din diverse colțuri ale lumii, pentru a urmări pe site sau pe Facebook transmisiunea live. Cu toate acestea, programul a fost la fel de bogat ca în ceilalți ani și a cuprins prezentări pe subiecte diverse, de la consumul de media la comunicarea pe TikTok.

Anul acesta, Webstock s-a desfășurat fără spectatori în sală. Participanții s-au conectat din diverse colțuri ale lumii, pentru a urmări pe site sau pe Facebook transmisiunea live. Cu toate acestea, programul a fost la fel de bogat ca în ceilalți ani și a cuprins prezentări pe subiecte diverse, de la consumul de media la comunicarea pe TikTok. Iată cele mai interesante idei de la Webstock 2020.

Lucian Mîndruță: Nu suntem cu adevărat adaptați la digital

Lucian Mîndruță (fondator Mediaready.net) a venit cu “Cinci lecții ale comunicării în pandemie”. În stilul său ironic și critic, Mîndruță a calificat aplicația Zoom drept „iadul” și a apreciat că majoritatea producțiilor realizate cu Zoom sunt plictisitoare.

Cele cinci lecții:

1. Omul nu este un animal digital. Zoom nu înseamnă comunicare cu adevărat, pentru că ne privează de miros, o componentă importantă în interacțiunile față în față.

2. Nu avem de fapt job-uri, când lucrăm de acasă, iar corporația merge mai departe și fără să fim noi la job. „Nimeni nu s-a prins că noi nu mai muncim”, a spus Mîndruță.

3. Nu există om compromis, ci doar unul insuficient de curajos. În acest context, Mîndruță a amintit campania anti-mască derulată de Oana Lovin. „Cel mai mare păcat în România este să fii neinteresant”, a adăugat el.

4. E greu să fii băiat bun fără să ai un inamic. Oamenilor trebuie să le faci portretul inamicului, atunci când ei nu-l percep singur. În această perioadă, virusul este inamicul nostru.

5. Publicul îți spune că te iubește când îi faci cadouri. Guvernul și primăria au plătit publicitate socială plictisitoare, care n-a avut efecte în perioada pandemiei.

Spre finalul prezentării, Lucian Mîndruță a avut un sfat pentru companii:

„Nu dați oamenii afară, pentru că veți distruge coeziunea companiei și dați un semnal că lucrurile merg prost”.

Nansi Lungu: Arhivarea perioadei pandemiei este crucială

Nansi Lungu (analist comportamental, Bitdefender) a susținut o prezentare despre psihologia comportamentală în perioada pandemiei, pornind de la simpla întrebare: De ce vrem să fim împreună acum?

Emoțiile sunt cele care ne fac să simțim că ceva este real și acel ceva devine mai motivant. Ele anticipează ce ni se va întîmpla. Pregătim impactul evenimentului viitor prin bugetul corpului nostru. Cu alte cuvinte, creierul ne pregătește pentru evenimentele viitoare.

Pe de altă parte, online-ul ne reconstruiește realitatea. Rețelele sociale au făcut multe lucruri bune în această perioadă, mai ales pentru cei cu depresie cronică și cei izolați. Chiar și copiii hărțuiți la școală s-au simțit mai bine online.

„Durata pandemiei va conta foarte mult în comportamentele noastre. Mai mult va conta cum vom arhiva emoțional pandemia. Este important ce se va întîmpla imediat după ce ieșim din defensivă”.

Cristian Florea: LinkedIn, o rețea potrivită pentru trafic organic

Cristian Florea (consultant social media) s-a focalizat pe strategia de marketing de conținut pe LinkedIn. El consideră că LinkedIn este o rețea socială în care poți ajunge organic la public de calitate și unde oamenii sunt pregătiți pentru conținut de tip business.

Pașii strategiei sunt:

1. Stabilește-ți un obiectiv al campaniei de conținut: vrei să informezi, să sensibilizezi, să convingi etc.
2. Stabilește cu cine vorbești: cine sunt cei din publicul tău, ce funcții eu, ce vîrste, pasiuni etc.
3. Începe să te conectezi cu ei, adaugă-i în rețeaua de prieteni.
4. Gîndește-te ce le-ar plăcea să citească: studii de caz, how to, povești de succes etc.
5. Vezi cu ce interacționează publicul tău. Intră în paginile lor de profil și studiază-le activitatea.
6. Generează idei de conținut, fă o listă cu subiectele posibile, din care vei alege ce să produci
7. Măsoară rezultatele la finalul campaniei și ajustează viitoarea campanie.

Cât despre conținut, este bine să respecți câteva reguli de bază:

  • încearcă să fii util;
  • folosește titluri care promit o continuare interesantă;
  • folosește hashtag-uri;
  • utilizează tipuri de conținut variate;
  • pentru lizibilitate, lasă spațiu între paragrafe și folosește emoji;
  • distribuie mai curând texte decât doar link-uri sau elimină preview-ul atunci cînd distribui un link.

Un „manpanel” amuzant și informativ

În cadrul discuției moderate de Cristian China Birta (antreprenor digital asociat în Kooperativa 2.0), participanții au fost variați, ceea ce a asigurat un panel dinamic, plin de umor și ironie: Cabral Ibacka, Claudiu Teohari (comedian stand-up), Costin Velicu (director Vice România), Dragoș Stanca (partener Thinkdigital).

Cabral Ibacka a observat că, în pandemie, unii oameni buni în anumite domenii au încercat și altceva și nu a ieșit deloc bine. El a făcut aluzie la câteva persoane publice care au trecut de la scris la producție video, fără să țină cont că sunt medii diferite, cu cerințe și publicuri diferite.

„Este bine să nu încerci lucruri pe care nu le pricepi doar ca să nu stai degeaba”, a spus Cabral.

Claudiu Teohari a descoperit acasă pasiunea de a face unele lucruri de la zero, pe când Costin Velicu a dezvăluit că, în perioada pandemiei, Vice a avut creștere de audiență.

Dragoș Stanca consideră că anul acesta au pierdut site-urile care fac conținut decent și au crescut cele care oferă click-bait-uri.

„Pandemia i-a nedreptățit pe cei care erau decenți și profesioniști”, a spus Stanca.

El a venit și cu un sfat pentru cei care vor să încerce lucruri noi, spunând că adaptarea nu trebuie făcută rapid. În criză, este mai înțelept ca în primă fază să vezi trend-urile și apoi să acționezi.

O bună parte din panel s-a axat pe nou adoptatul Cod etic în influencer marketing. Stanca a considerat că acest document a venit din cauza presiunii din partea companiilor asupra influencer-ilor, mare parte dintre ei fiind tineri, fără experiență juridico-legală. Cabral a spus însă că, tocmai, din cauză că aceștia sunt tineri, nu le poți impune reguli stricte. El consideră că lucrurile ar trebui reglate prin concurență. Teohari a adăugat că de la agenție vine presiunea și că ea ar trebui să aleagă calitatea, nu cantitatea. Altfel, se ajunge la situații absurde în care, de exemplu, influenceri care nu au folosit produsul să facă o campanie axată pe el.

Cu TikTok nu e de joacă

Laura Savu (Global Community Manager, TikTok) a explicat că, dincolo de dansurile molipsitoare și imitația care domină rețeaua, prin TikTok companiile își pot arăta latura lor cea mai autentică, creativitatea și pasiunea pentru propriile produse. De altfel, misiunea rețelei este de a inspira creativitate și bucurie.

De asemenea, TikTok este o rețea făcută pentru descoperire; de aceea, aplicația se deschide cu secțiunea „For You”, unde clipurile curg unul după altul, pe baza algoritmului care se adaptează la preferințele utilizatorilor. Spre deosebire de Instagram, de exemplu, pe TikTok nu trebuie să fii perfect, ba chiar lipsa perfecțiunii este apreciată, pentru că este sursă de clipuri originale și amuzante.

Cele mai bune companii, mărci și proiecte au fost premiate la Gala Webstock 2020

În încheierea celei de-a doua zile a conferinței, cei mai originali și merituoși comunicatori au fost răsplătiți cu premiile Webstock. Iată câștigătorii aleși de juriu:

Foto: capturi de ecran (Webstock pe Facebook)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *