S-a lansat Codul de bune practici în influencer marketing. Influencerii trebuie să-și marcheze materialele plătite

IAB Romania și 2Performant au lansat primul cod de bune practici în influencer marketing, un document de referință pentru marketeri, planneri, brand manageri și alți specialiști implicați în derularea campaniilor online prin intermediul influencerilor.

Interactive Advertising Bureau (IAB) Romania și 2Performant au lansat primul cod de bune practici în influencer marketing. Este un document de referință pentru marketeri, planneri, brand manageri și alți specialiști implicați în derularea campaniilor online prin intermediul influencerilor. Codul recomandă transparență din partea autorilor de materiale plătite și responsabilitate din partea companiilor participante la campanii. Documentul (fișier PDF) nu are putere de lege, deci nu este obligatoriu pentru specialiștii din domeniu, însă conține referiri la legi adiacente domeniului și oferă recomandări acceptate la nivel internațional.

„Documentul are și o componentă de educare și autoreglementare a pieței, dar și de unificare a noțiunilor, prin identificarea diferitelor tipuri de influenceri, a platformelor sociale, a agențiilor și fluxului de lucru, a formatelor publicitare, prețurilor și legislației privind comunicarea cu ajutorul creatorilor de conținut”, se arată în comunicatul de lansare.

Ce să facă și ce să nu facă influencerii și brand-urile

Codul conține recomandări atât pentru influenceri, cât și pentru agențiile și companiile participante la campanii. Iată câteva sfaturi oferite în acest document:

  • Brief-ul trebuie să cuprindă toată informația, cât mai detaliat posibil, pentru funcționarea corectă a campaniei, indiferent dacă aceasta este propusă influencerului direct de companie sau prin intermediul agențiilor.
  • Compania trebuie să înțeleagă faptul că creatorul de conținut are propria lui personalitate și trebuie să-i respecte stilul. Influencerul trebuie să înțeleagă că acceptă o campanie publicitară și trebuie să îndeplinească ceea ce a acceptat în contract.
  • Bugetul trebuie stabilit la începutul campaniei și trebuie să apară în contractele încheiate cu influencerii.
  • Toate acțiunile ar trebui să aibă un program specificat în mod clar, atât în ceea ce privește data la care influencerul trebuie să predea conținutul pentru a fi aprobat, precum și data publicării acestuia.
  • Obligația principală a influencerului, atunci când comunică cu urmăritorii săi, este de a fi sincer în afirmațiile pe care le face. Spre exemplu, atunci când primește un produs pentru a-i face un review, influencerul trebuie chiar să testeze produsul respectiv și să spună concluzia lui sinceră, în acord cu orientările emise de brand sau agenția de media.
  • Influencerul este obligat să anunțe în mod public parteneriatul pe care îl are cu brandul respectiv, indiferent de mediul în care se realizează campania.
  • Regula este că drepturile de autor aparțin influencerului. Așadar, pentru ca un brand să se poată folosi de materialele create, trebuie să precizeze în mod expres în contract cum se vor transmite acestea către companie.
  • Influencerul garantează că deține drepturi de autor asupra materialelor publicate. Asta presupune ca el, la rândul său, să fi obținut aceste drepturi de la terți. Dacă influencerul creează întregul conținut și nu folosește nimic din exterior, atunci creația îi aparține 100% din momentul publicării materialului.

România intră în rândul lumii

Acest cod este o premieră pentru România. Astfel, țara noastră se aliniază celor care au asemenea regulamente: în Australia, codul de bune practici a fost adoptat în iulie anul acesta, iar în țări precum Marea Britanie, SUA, Rusia, Spania, Franța, Germania ș.a., aceste reglementări există de ceva timp.

Lansarea codul românesc este realizată cu susținerea IAB Spania și a Consiliului Român pentru Publicitate, în colaborare cu Social Smarts și Avocatoo.ro. Conform estimărilor actuale, piața de influencer marketing va ajunge în 2020 la aproape 10 miliarde de dolari la nivel global. Fenomenul influencerilor a luat amploare și în România, aceștia fiind aproape nelipsiți din campaniile brand-urilor mari.

Foto: Gerd Altmann (Pixabay)