Un specialist în SECURITATE dezvăluie REȚETARUL subversiv al PROPAGANDEI RUSEȘTI! EXCLUSIV

În cursul ”Războiul hibrid: forme de manifestare și strategii de combatere”, conf. univ. dr. Silviu Nate – l-am numit pe directorul Centrului de Studii Globale al Universității ”Lucian Blaga” din Sibiu, specializat în domeniul științelor politice, relațiilor internaționale și al studiilor de securitate – detaliază cele mai importante elemente ale propagandei rusești contemporane.

Mediastandard.ro vă prezintă, în exclusivitate, considerațiile lui Silviu Nate referitoare la modul subversiv în care este rostogolită și împrăștiată propaganda Kremlinului în mass-media și în domeniul online.

Cum a decorat Putin 300 de propagandiști media

Propaganda contemporană rusă are cel puțin două caracteristici distinctive: a) este rapidă, continuă și repetitivă; b) și îi lipsește consistența. Aceste caracteristici se află într-o directă opoziție cu înțelegerea de tip convențional privind influența și comunicarea eficientă din surse guvernamentale sau de apărare, care afirmă în mod tradițional importanța adevărului, a credibilității și a evitării contradicțiilor. Este bine de știut că, după anexarea Crimeii, la 22 aprilie 2014, Vladimir Putin a semnat un ordin executiv de acordare a Medaliilor Ordinului de Slujire a Patriei către nu mai puțin de 300 de așa-ziși jurnaliști, inclusiv câțiva editori, regizori și gazde de televiziune cunoscute pentru tandrețurile lor cu Moscova. Premiile au fost decernate chiar de Putin, care a mulțumit călduros ”jurnaliștilor”, subliniind importanța mass-media în campania de ”informare” împotriva Ucrainei.

4 caracteristici ale propagandei rusești

Potrivit unui studiu realizat de RAND Corporation (Christopher Paul, Miriam Matthews, The Russian ”Firehose of Falshood” Propaganda Model, RAND Corporation, 2016), modelul contemporan al propagandei rusești comportă, în principal, patru caracteristici distinctive:

1. de volum mare și multi-canal;

2. rapidă, continuă și repetitivă;

3. lipsa angajamentului față de realitatea obiectivă;

4. lipsa angajamentului față de consistență;

Rețeta: text, video, audio și o armată de troli plătiți din buzunarul Kremlinului

Această propagandă include text, video, audio și imagini propagate pe internet, media socială, televiziune prin satelit și emisiuni tradiționale de radio și televiziune. Producătorii și distribuitorii includ o forță substanțială de ”trolls” plătiți, care, de asemenea, adesea atacă sau subminează opinii sau informații care contravin temelor rusești, făcând acest lucru prin camere de chat online, forumuri de discuții și comentarii pe portaluri de știri și pe alte site-uri web.

Persuasiune rusească prin manevra ”surselor multiple”

Cercetările experimentale arată că, pentru a avea succes în difuzarea propagandei, varietatea surselor contează. În această ordine de idei, sursele multiple sunt mai persuasive decât o singură sursă, mai ales dacă aceste surse conțin ”argumente” diferite care indică aceeași concluzie. Primirea aceluiași mesaj sau a unui mesaj similar din mai multe surse este mai persuasivă. Oamenii presupun că informațiile din surse multiple se vor baza pe perspective diferite și, prin urmare, merită să fie luate în considerare mai mult.

Impactul primei ”știri”

Propaganda contemporană rusă este continuă și foarte receptivă la evenimente. Din cauza lipsei de angajament față de realitatea obiectivă (adică, fiindcă este paralelă cu realitatea propriu-zisă), propagandiștii ruși nu trebuie să aștepte pentru a verifica veridicitatea faptelor – ei difuzează doar o interpretare a evenimentelor emergente care pare să le favorizeze cel mai bine temele și obiectivele. Acest lucru le permite să fie remarcabil de receptivi și agitanți, prin trasmiterea ”primei știri” a evenimentelor, cu accent pe neîncredere sau lucruri care nici măcar nu s-au întâmplat. De asemenea, vor repeta și vor recicla dezinformarea, în condițiile în care s-a dovedit că sporește acceptarea acesteia ca fiind adevărată.

Concluzie alarmantă

Una dintre concluziile profesorului Silviu Nate este următoarea: ”Propaganda rusă are agilitatea de a fi prima, astfel oferă propagandiștilor posibilitatea de a crea prima impresie asupra unui eveniment sau altul. Apoi, combinația de mesaje cu volum mare, diversitatea canalelor și difuzarea continuă a mesajelor, fac ca temele propagandiste să fie mai bine integrate publicului lor, ceea ce conferă un impuls credibilității percepute. Propaganda rusă nu se referă la realitatea obiectivă, psihologia demonstrează potențialul persuasiv al canalelor și surselor de volum mari, alături de rapiditate și repetare, iar aceste aspecte ale propagandei rusești au un sens intuitiv (…) Propaganda contemporană rusă  face puțin sau deloc referire la adevăr, ceea ce nu înseamnă că totul este fals, dimpotrivă, adesea conține o parte semnificativă a adevărului. Uneori, totuși, evenimentele raportate de propaganda rusă sunt fabricxate în întregime”.