Trăind în era social-media: noroc sau blestem? Rolul jucat de rețelele de socializare în marketing
Așa cunoscutul fenomen social-media a generat de-a lungul anilor o mulțime de întrebări și temeri: ,,Este într-adevar vorba de acces la informație sau o scuză pentru a ne afunda în zona de confort?”, ,,Avem accesul informații, dar oare avem parte de tot adevărul?”, ,,Chiar ne face viața mai ușoară sau o complică?”.
Marketing sau manipulare
Aceasta a început ca fiind o idee, un ,,prototip” ce va simplifica viața tuturor, însă, cu timpul, a devenit un instrument folosit atât în scopuri pozitive, cât și negative. Fiind o generație a tehnologiei, ne petrecem timpul pe internet, fiind influențați de toate postările și pozele existente, devenim ,,sclavii” telefoanelor, calculatoarelor și tabletelor.
În ziua de astăzi totul este realizat online, reușind să evităm trăirea momentului cu adevărat și evoluând odată cu aceasta marketingul; cu cât devenim mai puțin oameni cu atât mai mult se dezvoltă piața în orice plan.
În lumea acestui domeniu, social-media este o adevărată ,,mină de aur”, rețelele virtuale oferă modalitatea perfectă, dacă nu vitală, prin care persoanele se pot afirma și pot avea succes. Marketingul are ca sprijin în mare parte publicitatea, însă, un simplu anunț în ziar, un afiș sau un fluturaș nu mai sunt suficiente pentru a convinge populația să cumpere produsul respectiv, lumea online are o rază de acțiune mult mai mare și este mult mai eficientă. De ce? Putem spune că mediul virtual se bazează pe o oarecare manipulare: se ține cont de preferințele noastre, de căutările noastre, de ce urmărim, de ce apreciem, acestea fiind în cele din urmă folosite pentru a ni se sugera un produs ,,ce cred ei că ni s-ar potrivi”. Prin urmare cu ajutorul unui ,,click”, generat de curiozitatea oamenilor, ajung să beneficieze corporațiile, companiile, brandurile. Drept exemplu putem lua Instagramul, care este una dintre cele mai mari și profitabile rețele de socializare la momentul actual, care se folosește de lucrurile menționate precedent pentru ,,a ne oferi cea mai bună experiență”. De-a lungul anilor au existat mai multe presupuneri și teorii conform cărora oamenii sunt ascultați, iar pe baza lucrurilor spuse, într-o perioadă scurtă de timp vor apărea în mod ,,întâmplător” reclame legate de ce s-a menționat în conversație. Dacă veți vorbi cu o persoană despre mobilă, curând vă vor apărea add-uri de la Ikea, Mobexpert sau alte magazine specifice.
Subiectul ,,Influencer”
O altă metodă de publicitate și sponsorizare destul de cunoscută la care se apelează o reprezintă influencerii. Aceștia fac parte din categoria benefeciarilor din lumea marketingului digital deoarece în zilele noastre realitatea nu mai este apreciată, ci frumosul, idealul, devenim impresionați de aparențe, iar aparențele vând. Strategia principală este să-și formeze un public, persoane care se regăsesc în comportamentul său, în alegerile sale, oameni cu aceleași valori, urmând să se facă plăcut în fața audienței.
Dacă o persoană cu acest statut împărtășește cu restul lumii, prin videoclipuri sau poze, momente din viața lui, locuri sau produse ,,ce le-au schimbat viața”, majoritatea urmăritorilor vor cumpăra ceea ce omul respectiv prezintă. Este o modalitate subtilă de a face reclamă, însă printre cele mai eficiente. Companiile sau brandurile aleg persoane destul de cunoscute dintr-un anumit domeniu care, în general, se adresează unui anumit tip de public, pentru a le reprezenta, iar cu cât este mai mare numărul de urmăritori cu atât mai bine. Este suficientă o poză frumoasă și o descriere convingătoare pentru ca un obiect sau un om să devină popular, iar in ziua de astăzi pentru asta se plăteste. Bineînțeles, în acest parteneriat ambele părți au de câștigat.
Să te folosești de mediul virtual pentru a-ți câștiga existența și în același timp un loc printre cetățenii cu un statut oarecare ridicat, poate fi numită carieră? Oamenii fără niciun talent sau fără vreo pregătire profesională ajung după câțiva ani de expunere totală, în revista Forbes, o strategie interesantă, poate chiar inteligentă, dar sigură? În vreme ce viața noastră devine din ce în ce mai ușoară cu ajutorul tehnologiei, costurile devin uriașe. Persoanele publice, deși, duc un trai plin de beneficii materiale, vor întâmpina dezavantaje precum o viață anormală, chiar haotică, siguranța poate fi pusă în pericol, iar fiind de natură publică imaginea va avea adesea de suferit.
Kylie Jenner este o personalitate din Los Angeles, destul de cunoscută și idolatrizată, formându-și la doar 18 ani propria sa linie de cosmetice, prin intermediul căreia a devenit milionară la 21 de ani, aceasta devenind un model pentru toate persoanele care o urmăresc. Cu toate acestea, ea a susținut și în trecut dorința de a duce o viață liniștită și normală, departe de ochii lumii. Văzând o oportunitate în succesul tinerei, compania de vitamine pentru păr Sugar Bear Hair se folosește de imaginea ei pentru a-și promova produsele. Tot ce trebuie să facă vedeta este să posteze pe internet un filmuleț în care laudă ursuleții gumați pentru rezultatele spectaculoase, acordându-le credite pentru părul ei fantastic.
În ceea ce privește rețelele de socializare putem găsi o multitudine de avantaje și dezavantaje, însa ne pierdem ușor umanitatea transformând filmele SF în realitate, devenind ,,roboți”. Nu putem trăi fără să înștiințăm comunitatea virtuală de planurile noastre, de locurile în care ne aflăm sau unde plănuim să călătorim, ce mâncăm și unde. Este adevărat faptul că vremurile s-au schimbat, atât societatea a evoluat, cât și mentalitatea oamenilor, însă ne îndreptăm spre mai bine sau spre mai rău?
Articole asemănătoare
O trecere în revistă a acuzațiilor de luare de mită și șantaj adresate oamenilor de presă
De ce promovează Rusia teoria conspirației și acuză Statele Unite de finanțarea protestului din Franța
Extremismul de dreapta în România, teme recurente și manifestări
Victor Ciutacu – Omul vorbelor grele
Partidul „patriotic” al lui Daniel Dragomir ar putea fi prima grupare cu adevărat populistă din România