Roomba, aspiratorul care schițează caselor utilizatorilor, a fost cumpărat de Amazon
Amazon a cumpărat iRobot, compania care produce aspiratoarele Roomba. Mișcarea face parte din încercarea gigantului american de a oferi o gamă cât mai largă de electrocasnice inteligente. Conceptul de „smart home” este unul pe care Amazon mizează tot mai mult, motivul fiind legat de datele pe care aceste gadgeturi le colectează.
1.7 miliarde de dolari va fi suma pe care Amazon o va plăti pentru achiziționarea iRobot, conform The Wall Street Journal. Suma este justificată de faptul că aspiratoarele Roomba ajung să fie inteligente pentru că îți schițează casa. Ca să știe unde are de curățat și de unde să strângă mizeria, aspiratoarele crează o hartă a locuinței, iar aceste date reprezintă adevărata comoară pe care Amazon vrea să pună mâna.
„Oamenii tind să se gândească la Amazon ca la o companie de vânzări online, dar, de fapt, este o companie de supraveghere. Acesta este nucleul modelului său de afaceri și este ceea ce îi determină puterea de monopol și profitul. Amazon vrea să fie prezent peste tot, iar achiziționarea unei companii care se bazează în principal pe cartografierea caselor oamenilor pare o extindere naturală a domeniului de supraveghere pe care Amazon îl are deja”, a declarat directorul ONG-ului pentru drepturi digitale, Fight for the Future citat de The Wired.
De la dispozitivele Alexa și până la camerele Ring (care funcționează și ca sonerii), Amazon dispune de multe mijloace prin care are acces la datele din casele oamenilor. Faptul că iRobot a declarat, în trecut, că datele pe care aspiratoarele Roomba le colectează pot fi împărtășite cu alte companii nu e liniștitor. Amazon deja colectează o mulțime de date personale, iar Roomba nu va face decât ca acest volum să se extindă și mai mult.
Bineînțeles, gigantul american spune că datele sunt în siguranță și că protecția acestora e o prioritate, ce nu spune, însă, e modul în care Amazon se poate folosi de date pentru a știi ce să-ți recomande data viitoare când vrei să cumperi ceva de pe platforma lor. Bloomberg notează că și cele mai mici detalii contează. Dacă aspiratoarele observă că pe jos se află jucării, atunci compania va știi că sunt șanse mari să existe copii în familie, iar asta se poate traduce în diferite recomandări sau reclame pe care Amazon va decide să le afișeze.
Faptul că o singură companie poate deține un volum atât de însemnat și intim de date personale ridică îngrijorări cu privire la drepturile utilizatorilor în mediul online. Unde se trage linia dintre supraveghere și smart home? Aparent, greu de spus, însă Amazon va ajunge să cunoască toate colțurile din casele utilizatorilor.
Articole asemănătoare
The New York Times va folosi inteligența artificială pentru conținut media
Editiadedimineata: Un nou sindrom COVID-19, descoperit recent de medici
Apple scrie istorie: Capitalizare bursieră de 1000 de miliarde de dolari
Vizită surpriză a lui Joe Biden la Kiev. Liderul SUA s-a întâlnit cu Zelenski
Recomandările redacției: cum combatem dezinformarea în mijlocul alegerilor?