Reporter AP, concediat pentru articolul despre „rachetele rusești” din Polonia

„Un oficial de rang înalt din cadrul serviciilor secrete americane afirmă că rachete rusești au trecut în Polonia, țară membră NATO, ucigând două persoane”, a relatat AP la scurt timp după ce o rachetă de origine necunoscută a trecut granița cu Ucraina pe teritoriul Polonia, o țără membră NATO.

Se pare nu numai că știrea a fost greșită – după cum am aflat în scurt timp – dar și că jurnalistul care a scris povestea a fost concediat de Associated Press, după cum relatează newsletterul Confident al publicației Daily Beast.

Relatarea a fost pripită

Articolul a stat la baza multor speculații în mass-media și pe social media, inclusiv cu privire la utilizarea articolului 5 al NATO. A fost prima confirmare – sau cel puțin așa părea – că Rusia ar putea fi în spatele acestui accident sau atac.

Cu toate acestea, articolul a fost retras a doua zi și a fost înlocuit cu o notă a publicației care recunoștea că sursa sa a fost greșită.

De asemenea, este important de menționat că titlul este încă disponibil în forma sa originală pe site, iar articole similare de la principalele agenții de presă internaționale sunt încă online. De exemplu, Reuters citează în continuare „un oficial de rang înalt din cadrul serviciilor de informații americane” al Associated Press, dar precizează, în al doilea paragraf din articol, că informația nu a putut fi confirmată de către agenția de știri.

Nota redacției a recunoscut că unica sursă a articolului a fost greșită și că „rapoartele ulterioare au arătat că rachetele au fost fabricate de Rusia și cel mai probabil au fost lansate de Ucraina pentru a se apăra împotriva unui atac rusesc”. 

Un reporter de investigații a fost concediat

Pentru această regretabilă eroare jurnalistică, reporterul de investigație James LaPorta a fost concediat. Coautorul articolului, John Leicester, este încă angajat la AP, potrivit sursei de știri.

AP are o politică strictă cu privire la numărul de surse pe care ar trebui să le aibă un articol de știri, urmând deontologia jurnalistică. Regulile interne le cer jurnaliștilor să „caute în mod obișnuit și necesită mai mult de o sursă atunci când sursa este anonimă”.

Cu toate acestea, ghidul face excepție pentru acele cazuri în care „materialul provine de la o figură de autoritate care furnizează informații atât de detaliate încât nu există nicio îndoială cu privire la acuratețea lor”.

Potrivit Daily Beast, atât reporterul de investigație, cât și AP au refuzat să comenteze direct incidentul. În schimb, un purtător de cuvânt al AP a explicat politica instituției în materie de reportaje.

„Standardele și practicile editoriale riguroase ale Associated Press sunt esențiale pentru misiunea AP ca organizație de știri independentă. Pentru a ne asigura că reportajele noastre sunt exacte, corecte și bazate pe fapte, respectăm și aplicăm aceste standarde, inclusiv în ceea ce privește utilizarea surselor anonime”, se arată în răspunsul oferit de AP Daily Beast.

2 Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *