Repetiția, mama minciunii. Metodele folosite de politicieni pentru a influența publicul
Povestea spune că creierul propagandei naziste, Joseph Gobbles, a spus că o minciună repetată suficient devine adevăr. Ei bine, aceasta este o minciună – nu există nicio dovadă istorică că Gobbles a spus cu adevărat acest lucru. Poate că a crezut-o, dar nu a spus-o niciodată într-un mod care să poată fi atribuit direct lui însuși. Dar, cu toate acestea, cuvintele sunt adevărate: deși Gobbles nu a spus-o niciodată, toată lumea îl cunoaște pentru această idee (printre altele).
Când vine vorba de politicieni și minciuni, un nou studiu Poynter, intitulat „Combating Repeated Lies: The Impact of Fact-Checking on Persistent Falsehoods by Politicians”, sugerează că figurile politice se bazează pe alți membri de partid pentru a-și răspândi dezinformarea după ce aceasta a fost dovedită ca fiind falsă de către mass-media.
Repetiția ca armă politică
Autorii au examinat 1 204 afirmații verificate pe o perioadă de cinci ani pentru a identifica tendințe notabile. De exemplu, înainte de alegerile regionale din Spania din 28 mai 2023, mai mult de 30 de afirmații false repetate care fuseseră dezmințite de mai multe ori au fost semnalate de organizația spaniolă de verificare a faptelor Newtral. În mod similar, în 2021, Fact Checker al Washington Post a înregistrat peste 55 de afirmații false făcute de fostul președinte american Donald Trump, repetate de cel puțin 20 de ori. O afirmație, în special, a reapărut de 493 de ori.
Aproape 25% din falsurile politice dezmințite de Newtral au implicat afirmații repetate, evidențiind un model care pare mai degrabă strategic decât accidental. Acest fapt sugerează că unele grupuri politice susțin în mod deliberat relatări false, chiar și atunci când acestea au fost dezmințite public, ca mijloc de a-și consolida pozițiile.
Deși sursele inițiale ale acestor afirmații le repetă în mod direct în doar 20% din cazuri, relatările câștigă adesea teren prin intermediul altor membri ai aceluiași partid politic.
Un întreg arsenal de tactici
Analiza Poynter merge mai departe de atât și explică metodele folosite de politicieni pentru a continua să mențină vii narativele false, chiar și după ce ele au fost declarate false.
Una dintre tehnici este „variații nuanțate”, care implică adaptarea cifrelor sau a contextului pentru a menține ideea falsă de bază. De exemplu, în timpul pandemiei, afirmațiile privind numărul de întreprinderi pierdute în Spania au apărut în mod repetat, cu mici modificări ale cifrelor sau ale formulării:
- „100 000 de întreprinderi s-au închis în această țară”;
- „Am pierdut 207 000 de întreprinderi în ultimele șase luni”;
- „De la pandemie, am pierdut 53.000 de întreprinderi”;
- „Astăzi avem cu 68 000 mai puține întreprinderi decât înainte de pandemie”.
O tehnică similară este „manipularea datelor”, care ar putea suna ceva de genul: „9 milioane de euro în fiecare oră”, «200 de milioane de euro zilnic» sau «6 miliarde de euro lunar» – adică termeni diferiți pentru aceeași idee.
Alteori, politicienii folosesc „atacuri multilaterale”, prin care sunt vizate diferite aspecte ale aceleiași probleme pentru a menține o singură poveste. Exemplele includ poziții precum: „acuzațiile false de violență de gen afectează milioane de persoane”, «regiunile cu mai multe plângeri primesc mai multe fonduri UE» sau «80% din plângerile privind violența de gen sunt respinse» – toate acestea vizează violența de gen.
Pe de altă parte, există o deplasare a narațiunii către contexte mai mici și mai precise. După ce a fost demontat un fals privind inflația, atenția s-a concentrat asupra inflației de bază. Aceasta se numește „calificarea discursului”.
Ultima metodă este „repetițiile cumulative”. Aceasta se realizează prin formularea unei afirmații generale care include mai multe afirmații dezmințite anterior.
Articole asemănătoare
„Manchester United este gunoi”. BBC și-a cerut scuze pentru o eroare apărută pe ecran
Protest în fața sediului Facebook din Washington, cu saci de cadavre: „Dezinformarea ucide”
Meta introduce norme de etică cu privire la folosirea influencerilor virtuali
„White jamming”. Cum regimurile autocrate bruiază discursul public
Ce ar trebui să înțelegem din alegerile prezidențiale care tocmai au trecut