Recenziile false la restaurante și hoteluri: o super-afacere la Campionatul Mondial de Fotbal din Rusia
Ce faci când știi că în țara ta urmează să sosească o mulțime de turiști străini dar restaurantele servesc, predominant, doar borș și vodcă? Și că regimurile hoteliere oferă condiții de anii ’90, cu perdele și așternuturi care amintesc de hotelurile din Costinești? E simplu: te apuci și scrii review-uri false despre ofertele gastronomice și turistice, încercând apoi să le plasezi pe TripAdvisor și Booking.com.
Ați recunoscut imaginea: este vorba despre Campionatul Mondial din Rusia, țară ce găzduiește cel mai important eveniment sportiv al acestui an. Și care pune la dispoziția jucătorilor 11 stadioane noi-nouțe din tot atâtea orașe, dar nu la fel de multe facilități de cazare nou-construite. Fără îndoială un moment extrem de important din punct de vedere al imaginii unei țări obsedată de felul în care e percepută în lume, dar va reuși, oare, să-l depășească cu brio?
Sigur, Rusia nu este singura țară unde se scriu astfel de review-uri false, dar așteptați până auziți și restul. În țara lui Vladmir Putin recenziile false sunt atât de răspândite încât unele companii chiar au inclus acest serviciu în oferta lor, scriindu-le și apoi publicându-le pe ceea ce se numește platforma de Management al Reputației. „Sunt cinci companii în Rusia care se ocupă exclusiv de scrierea recenziilor false”, a recunoscut de altfel Pavel Tarelkin, director general al agenției digitale UP Lab și specialist în marketing online.
„Dar numeroase alte agenții de PR, digital, social media și marketing oferă și acest gen de serviciu, printre altele. Iar, pe langă acestea, există de asemenea și companii mai mici specializate în scrierea de astfel de recenzii pe site-uri specifice – au conturi acolo și lucrează pentru anumiți clienți”. Cât despre costurile unor astfel de recenzii, ele sunt mai mult decât accesibile: între 50 și 500 de ruble (de la mai puțin de un euro până la aproape 7 euro) per recenzie.
Concret, după cum afirmă Ekaterina, o tânără care a scris nenumărate recenzii false, lucrurile funcționează la modul următor: „multe agenții rusești oferă servicii SERM, sau Search Engine Reputation Management (motor de căutare al managementului reputației – n.r.) afacerilor private, ceea ce de multe ori înseamnă, simplu, recenzii false”. Ea a mai precizat, de asemenea, că, în ciuda politicilor stricte în domeniu ale unor platforme precum TripAdvisor, Booking.com, IRecommend.ru și altele, recenziile false nu sunt deloc greu de plasat.
„E destul de simplu”, a completat ea. „Convenim în avans articolele împreună cu clientul, apoi le postăm pe site-urile potrivite. Pentru a depăși filtrele înregistrăm noi adrese de email, iar apoi creăm conturi similare cu cele ale utilizatorilor reali. Cât despre a evita mecanismele de control ale adreselor de IP, agențiile cumpără un proxy care face posibil ca recenziile să pară scrise de persoane din afara Rusiei. Numai că, având în vedere că toate recenziile sunt moderate, este important să respecți anumite reguli: publicarea recenziilor una câte una, precum și includerea unor recenzii negative contrafăcute, pentru a nu da de bănuit”.
Articole asemănătoare
Autoritățile de reglementare încep să pună presiune pe programele de inteligență artificială
Cum ar putea afecta inteligența artificială viitoarele alegeri
STUDIU. Avem un adevărat colaps al încrederii în democraţii
Poate social media să dea dependență?
Revoluția fiscală va aduce după sine internet mai scump