O rafinărie din Polonia cumpără un grup local media și astfel amenință democrația din țară
Tranzacția, ale cărei condiții nu au fost dezvăluite, va aduce 20 din cele 24 de ziare regionale din Polonia și aproape 120 de săptămânale locale sub proprietatea companiei.
Rafinăria poloneză PKN Orlen, companie controlată de stat, a declarat pentru Financial Times (paywall) că intenționează să cumpere grupul media local Polska Press de la Verlagsgruppe Passau (grup german), provocând o dezbatere despre libertatea presei în Polonia. Tranzacția, ale cărei condiții nu au fost dezvăluite, va aduce 20 din cele 24 de ziare regionale din Polonia și aproape 120 de săptămânale locale sub proprietatea companiei din industria petrolului.
Orlen a spus că achiziția îi va permite să-și îmbunătățească instrumentele de prelucrare big data și să câștige noi clienți. În prezent, Polska Press are o audiență de aproximativ 17,4 milioane de utilizatori.
Politicienii din opoziție au afirmat că acordul nu este de bun augur pentru jurnalismul independent, subliniind că partidul „Lege și Justiție” (partid populist de dreapta) a redus deja mass-media de stat din Polonia la o un mic grup. De la venirea la putere în 2015, Lege și Justiție a insistat pentru adoptarea de legislație pentru „repolonizarea” și „deconcentrarea” peisajului mediatic privat polonez.
Întrebat în octombrie cu privire la posibilitatea ca PKN Orlen să cumpere Polska Press, ministrul Culturii Piotr Glinski a spus:
„Nu este o situație normală faptul că practic întreaga presă locală se află în mâinile, în primul rând, ale unei singure corporații și, în al doilea rând, ale unei corporații din Germania care activează în Polonia ”.
Piața mass-media din Polonia este deosebit de sensibilă, ca urmare a influenței sale asupra funcționării democrației.
Compania Orlen a declarat că este o tendință globală ca firmele mari să-și creeze propriile platforme de comunicare, ca suport pentru activitățile lor de afaceri și pentru a ajunge la noi clienți. În 2019, Orlen a avut venituri de 111 miliarde de zloți (30 de miliarde de dolari), iar Polska Press a avut venituri de 398 de milioane de zloți (aprox. 108 milioane de dolari).
Foto: Kamil Gliwiński (Unsplash)