Poate fi un joc soluția fenomenului dezinformării? ”Bad News” promite să rezolve problema fake news

În trecut, MediaStandard.ro a mai analizat jocuri care puneau utilizatorii în fața provocării de a fi ”magnat” asupra unui site care propagă știri false. Fake it to make it, pe care l-am discutat aici, a fost inspirat din povestea unor adolescenți macedoneni, care au generat bani prin mai multe site-uri americane pro-Trump – în timpul campaniei din 2016.

Bad News promite însă să fie un game changer. Peste tot prin presă s-a scris despre jocul dezvoltat de o echipă de cercetători de la Universitatea Cambridge ca fiind un posibil ”vaccin” pentru una dintre cele mai mari probleme ale secolului XXI. Ca și în cazul Fake it to make itBad News se bazează pe conceptul că un utilizator care cunoaște procesul de formare a unui fake news va fi mai precaut cu știrile consumate.

Jon Roozenbeek și Sander van der Linden, creatorii jocului, sunt încrezători că experimentul poate da rezultate. Într-un interviu pentru CNN, aceștia au afirmat că pentru cercetare au lucrat care 15,000 de persoane și au motive să creadă că subiecții și-au îmbunătățit abilitățile de a detecta un fake news.

În ce constă jocul

Interfața nu este dificilă. Naratorul jocului comunică direct cu utilizatorul prin intermediul unor cartonașe, interacțiunea fiind dusă la un grad personal. ”De la știri false la haos! Cât de rău ești? Obțineți cât mai mulți adepți puteți”, este mesajul afișat înainte de a da start.

Pentru a avansa, playerul trebuie să adauge tot felul de postări pe Twitter, pe diverse teme. Scopul jocului este să atragă cât mai mulți utilizatori, contorizați în partea stângă, și să primească șase insigne: impersonarea, conținutul emoțional provocator, polarizarea, teoriile conspirației, discreditarea adversarilor și trolling-ul.

De exemplu, în primă fază, jucătorul are de ales dacă să impersoneze o persoană publică, precum Donald Trump, prin folosirea unui cont denumit asemănător cu cel al celebrității. Temele abordate nu sunt nici ele pot fi întâlnite de oricine în mediul online, în viața sa de zi cu zi: atacul asupra presei, vaccinurile, incitarea la conflicte interstatale, schimbările climatice.

Ulterior, utilizatorul va fi sfătuit să-și facă un site și să agite lucrurile prin publicarea diverselor știri. La un moment dat, în cea de-a treia parte a jocului, playerul va trebui să ofere credibilitate contentului publicat prin folosirea unor twitter bots.

Nu este un joc complicat, însă promite multe tocmai prin modul în care creatorii săi îl prezintă – ca fiind un posibil vaccin pentru fake news.