Un studiu publicat în Jurnalul Sistemelor Informaţionale de Management contrazice ideea că insignele de verificare a conturilor de social media ar ajuta la prevenirea dezinformărilor. În fapt, cercetătorii susțin că bulinele albastre i-ar încuraja pe utilizatori să posteze fake news.
Potrivit studiului, verificarea identității utilizatorilor pare să scadă în general tendința către informațiile senzaționaliste sau inventate – însă acordarea statutului de ”cont verificat” determină și scăderea efortului de a verifica informațiile publicate, conform Gizmodo Australia.
Cercetarea s-a bazat pe un eșantion de 5.000 de utilizatori Weibo, o platformă de social media din China, care a fost descrisă de către autori ca fiind ideală pentru în acest scop, deoarece desemnează în mod explicit diferite tipuri de conținut care încalcă regulile și „investigează în mod activ postările de știri false raportate de alți utilizatori, împreună cu dovezile furnizate de acuzatori și autor, și dezvăluie rezultatele, ceea ce oferă ne este un mod oficial de a eticheta știrile false”.
Eșantionul a fost ulterior redus de mai multe ori, pentru a evita opiniile părtinitoare, și au selectat în mod aleatoriu 200 de postări marcate ca false.
„Studiul nostru a constatat că, în timp ce verificarea identității fără o insignă de verificare reduce înclinația utilizatorilor de a posta știri false, verificarea identității cu o insignă de verificare nu o face. Aceste efecte mixte sugerează că prezența unei insigne de verificare pentru conturile verificate slăbește semnificativ impactul verificării identității. Mai interesant, am descoperit că atunci când utilizatorii se oferă voluntar pentru a trece verificarea identității cu o insignă de verificare, ei postează mai multe știri false după verificare”, se arată în cercetarea publicată în Jurnalul Sistemelor Informaţionale de Management.
Una dintre explicațiile oferite de autorii studiului este că utilizatorii pot crede că creșterea credibilității adusă de insigna de verificare nu le va afecta atât de tare reputația în cazul în care publică fake news.
Deși eșantionul nu este în totalitate reprezentativ pentru utilizatorii altor platforme de social media, mai permisive decât Weibo – care este și sub atenta supraveghere a statului chinez -, studiul susține că setul de date este o bază decentă pentru a face unele observații asupra comportamentului utilizatorilor care „nu sunt unice pentru utilizatorii chinezi”.
Leave a Comment