Google experimentează cu eliminarea publicațiilor australiene din rezultatele căutărilor

Google forțează mâna mass-mediei australiene în privința legii care ar obliga companiile tehnologice să plătească sumele cuvenite publicațiilor care sunt indexate atât pe motorul de căutare, cât și pe Google News.

Recent, presa internațională a vorbit despre experimentele pe care Google le face, în vederea eliminării publicațiilor australiene din rezultatele căutărilor. Australian, ABC, Australian Financial Review, The Age, The Guardian Australia și The Sydney Morning Herald sunt printre titlurile care nu au apărut în rezultatele căutărilor a aproximativ 1% din utilizatorii australieni de la 13 ianuarie, data la care Google admite că și-a început „experimentele”.

Google susține că testul are ca scop măsurarea corelației dintre mass-media și căutările de pe motorul de căutare, însă acțiunile companiei vin într-un moment de tensiune între ea și guvernul Australian.

Mai mult decât atât, niciuna dintre părțile implicate (presa sau utilizatorii) nu au fost anunțați de eliminarea publicațiilor menționate, fapt care ar putea să joace în defavoarea mass-mediei. Nu e prima oară când testarea unei funcții duce la periclitarea pluralismului media: în 2017-2018, Facebook a testat o funcție numită ”Explore” în șase țări. Până la sfârșitul experimentului, traficul publicațiilor a scăzut dramatic.

În ciuda faptului că gigantul tehnologic a anunțat că testul se va încheia luna următoare, directorul Google din Australia și Noua Zeelandă a afirmat, în timpul unei întrevederi parlamentare, că dacă codul de conduită trece, compania se va retrage din Australia.

„Dacă această versiune a codului ar deveni lege, nu ne-ar oferi altă opțiune decât să oprim ca Google Search să fie disponibil în Australia”, a spus Mel Silva, conform Euronews.

Ce părere au micii afaceriști australieni

În final, cei mai afectați de comportamentul companiei americane sunt tot cei în beneficiul căruia ar fi adoptarea codului de conduită. Iar Consiliul organizațiilor pentru întreprinderi mici din Australia (Cosboa) susține că amenințările Google ar trebui ignorate.

Directorul executiv al Cosboa, Peter Strong, a declarat că oprirea motorului de căutare în Australia ar afecta atât companiile mici care încearcă să se promoveze, pe lângă publicațiile media. În plus, vizați de măsura coercitivă ar fi și utilizatorii, care au dreptul să fie informați și să aleagă producători online, conform The Guardian.

Cu toate acestea, Google a avut nevoie de o reglementare „puternică și strictă” datorită monopolului căutării pe internet, a spus Strong.