Google, acuzată că și-a încălcat angajamentele din contractele de publicitate online

Google este în centrul unui nou scandal legat de publicitatea digitală. Compania este acuzată că și-a încălcat promisiunile și anumite cerințe contractuale pentru reclamele online pubicate pe site-uri terțe.

Google deține un serviciu numit Video Partners prin care agenții de publicitate pot opta ca reclamele pe care le vând pentru YouTube să fie transmise de Google către alte site-uri. Acestea, asigură Google, ar fi unele de calitate și sigure. Conform The Wall Street Journal, reclamele ar fi plasate înainte de conținutul principal al site-ului, ar fi cu sonor, iar brandurile plătesc ca acele reclame să nu poată fi omise de către utilizatori.

Doar că Google pare că nu și-a îndeplinit promisiunile. Un raport al Adalytics, firmă care se ocupă de analizarea publicității online a brandurilor, arată că Google a încălcat standardele menționate mai sus în 80% din cazuri. Raportul citat și de WSJ spune că reclamele erau, de fapt, plasate într-un spațiu mic, lângă conținutul principal al site-ului, erau fără sonor și apăreau pe site-uri ce nu îndeplineau condițiile Google pentru monetizare.

Printre altele, publicitatea brandurilor apărea pe site-uri care produceau articole clickbait sau conținut piratat, contrar a ceea ce promite programul Google Video Partners. Lista de branduri ale căror reclame au fost plasate incorect cuprinde peste 130 de entități, de la Samsung, Disney sau Microsoft, până la McDonald’s și Mercedes-Benz. Pe listă se regăsesc și o serie de instituții guvernamentale din SUA și Canada, dar și reclame din partea Parlamentului European.

Magnitudinea celor afectați este suficient de mare pentru a afecta Google, dacă brandurile decid să ia măsuri împotriva companiei. Raportul scoate la iveală și modul opac în care publicitatea digitală este vândută, de multe ori fără ca agenții de publicitate să știe exact unde vor ajunge reclamele lor.

Google se apără și spune că cercetarea este plină de inexactități și nu reflectă eforturile sale de asigurare a siguranței.

Raportul face multe afirmații inexacte și nu reflectă modul în care asigurăm siguranța agenților de publicitate. Ca parte a eforturilor noastre de siguranță a brandurilor, eliminăm în mod regulat anunțurile de pe site-urile partenere care ne încalcă politicile și vom lua toate măsurile adecvate după ce ne va fi comunicat raportul complet”, a declarat companie într-un comentariu pentru The Wall Street Journal.

Cu toate acestea, mai multe agenții de publicitate și-au exprimat dezamăgirea cu privire la practicile Google și, unele, au anunțat că vor despăgubiri din partea gigantului tech.

Asta este o încălcare inacceptabilă a încrederii din partea YouTube. Google trebuie să remedieze această situație și să ramburseze integral clienții pentru orice fraudă și apariție care nu a respectat propriile politici Google”, a declarat directorul media al unei agenții publicitate pentru WSJ.

În plus, Google – într-un răspuns pe blogul companiei – afirmă că agenții publicitari pot oricând să părăsească programul Video Partners, iar reclamele lor nu vor fi transmise mai departe. Doar că și acest lucru este inexact. În septembrie 2021, Google anunța că pentru campaniile publicitare video, nu mai poți opta să nu faci parte din Video Partners pentru a asigura „cele mai bune performanțe în toate rețelele Google”.

Acest lucru a fost remarcat și ONG-urile care analizează publicitatea online. Mai mult decât atât, co-fondatoarea Check My Ads, Nandini Jammi, arată într-o postare pe Twitter că din data de 25 aprilie 2022 unele reclamele ce au cerut să nu facă parte din Google Video Partners vor fi incluse automat în acest program.

Situația în care Google se află acum este foarte delicată, mai ales că are procese pe rol atât în SUA, cât și în Uniunea Europeană. Acestea vizează fix domeniul de publicitate online, adică grosul veniturilor Google.

Iacob Șerban:
Leave a Comment

Acest website foloseste cookie-uri