Facebook Instant Articles vs Google AMP – tehnologia care ușurează navigarea pe articole

Era internetului din buzunar determină companiile să găsească noi metode de a ușura experiența online. De exemplu, de când oamenii au început să acceseze platformele de socializare mai mult de pe telefon decât de pe desktop, s-a observat că două treimi din adulții americani citesc presa prin Facebook.

Acest aspect nu este neapărat unul negativ, dar acest salt a însemnat ca mulți deținători de domenii să își îmbunătățească site-ul – interfațele încărcate și neupdate pentru versiunea de mobil pot să ducă la timpi foarte mari de încărcare. Știm cu toții cât de enervant poate fi să aștepți să accesezi de o veșnicie o pagină web. 

Facebook și Google au intrat în competiție în ceea ce privește mass-media în 2015, odată cu inițiativele de a ușura timpul petrecut pe mobile web – care a luat rapid locul desktop-ulu. Compania lui Zuckerberg a venit cu Facebook Instant Articles, iar Google cu Google Accelerated Mobile Pages (AMP). Ambele au rolul de a ajuta contentul static (text și poze) de a se încărca mai rapid, reducând astfel riscul ca utilizatorul să aștepte la nesfârșit ca un site construit defectuos să se încarce.

Prima variantă, livrată de compania californiană, se deschide în interiorul aplicației de social media, lucru care este benefic atât pentru cititori, cât și pentru autori – nevoia de a părăsi aplicația este eliminată, iar Facebook beneficiază de timp în care ar putea să adauge potențiale reclame.

Cu AMP este ceva mai diferit: articolele apar în aplicația de search a Google, însă dă senzația mai degrabă a unei îmbunătățiri, decât a unei experiențe cu totul diferită. Linia dintre Acclerated Mobile Pages și știrile căutate în motorul de căutare este cascada de titluri ce apare chiar sub bara de search. Un alt beneficiu evident al acestei variante este faptul că Google începe să încarce articolele chiar de dinainte ca utilizatorul să aleagă ce dorește să citească.

În timp ce Facebook empatizează mai mult pe aspectul general al articolului, permițând videouri cu autoplay, hărți interactive și fotografii explorabile, Google se concentrează pe content-ul static. Prin interzicerea funcționării JavaScript și a casetelor de dialog din terță parte, AMP se apropie mai mult de caracteristicile unei pagini web moderne.

Compania condusă de Zuckerberg spune că acum, utilizatorii câștigă de zece ori mai mult timp, iar articolele afișate prin Facebook Instant Articles sunt cu 30% mai distribuite decât celelalte. De cealaltă parte, Google afirmă că articolele din AMP se încarcă de patru ori mai repede decât paginile web standard și folosesc de zece ori mai puține date.