Ediția print a Gazetei Sporturilor, închisă peste noapte. Cum s-a văzut decizia Ringier în presă

Printre discuțiile despre bombardamentele ce continuă să lovească Fâșia Gaze și măsurile ce au intrat în vigoare în România de la 1 noiembrie 2023, în speranța că vor reduce deficitul bugetar, presa autohtonă a vorbit și despre decizia Ringier de a închide varianta print a Gazetei Sporturilor peste noapte – fără să-i anunțe pe angajați sau pe cititori.

Angajații au primit miercuri un mail în care erau înștiințați de decizia companiei-mamă de renunțare a variantei tipărite a publicației sportive, dar și la nouă posturi – printre care unul este cel al lui Cătălin Tolontan, care nu va mai fi coordonator editorial al GSP, rămânând doar la Libertatea.

„Din cauza declinului drastic al vânzărilor înregistrate de ediția tipărită a Gazeta Sporturilor, vânzări care au scăzut cu 27%, din 2018 până în prezent, precum și a creșterii prețurilor la hârtie și la serviciile de tipar, Ringier Sports Media Group (RSMG), proprietar al Gazeta Sporturilor și GSP.ro, a decis să întreprindă o restructurare strategică. Consecința acestor transformări este inchiderea diviziei de print, care înregistrează în prezent pierderi majore”, se arăta în mailul transmis redacției, conform jurnaliștilor de la GSP.

Decizia Rigier vine la nici o lună de când redactorul șef al GSP, Cătălin Țepelin, a fost îndepărtat de patronatul elvețian, iscând astfel un conflict între firmă și redacțiile GSP și Libertatea.

Decizia Ringier, criticată de o parte din industrie

Modul în care reprezentanții companiei elvețiene au ales să transmită acest mesaj a fost intens discutat în rândul jurnaliștilor și al altor oameni din industria media, consensul general părând să fie acela că Ringier pune mai presus interesele comerciale de valorile media, inclusiv în relația cu cititorii.

De exemplu, președintele BRAT, Dragoș Stanca, afirmă într-o postare pe Facebook că „are datoria să explice publicului ziarului (…) că produsul renunță la jurnalism pentru a se transforma într-un site de servicii și marketing de conținut pentru industria de gambling, advertoriale etc.”, dacă aceasta este într-adevăr direcția în care GSP se îndreaptă. Cu această ocazie, Stanca subliniază o tendință remarcată în industrie de ceva timp: și anume că publicațiile au nevoie să se adapteze vremurilor, inclusiv în ceea ce privește modul de finanțare.

Jurnalista Iulia Roșu de la Libertatea atrage atenția asupra faptului că să închizi un ziar peste noapte arată în primul rând lipsa grosolană de respect față de public”, în timp ce jurnalistul independent Marco Badea susține că „presa nu este «doar un alt business»”, ci „o parte fundamentală a unei democrații sănătoase”.
„Ea se poate transforma și într-un business de succes, dar numai atunci când conținutul este corect, onest și validat de încrederea publicului. Doar prin simplul fapt că o instituție de presă face bani (uneori mulți) din publicitate, nu înseamnă că acolo se și exercită un act jurnalistic ca la carte și în interesul oamenilor”, se mai arată în postare

Emilian Isăilă de la Spotmedia.ro remarcă: „Cât cinism și dorință de răzbunare trebuie să existe într-o companie ca să-și lichideze propriul produs vedetă cu câteva luni înainte de a împlini 100 de ani de existență?”. Într-un editorial pe aceeași temă, jurnalistul afirmă că deciziile recente ale Ringier sunt un „asalt asupra independenței jurnaliștilor din cadrul celor două redacții”, care au scris în nenumărate rânduri despre planurile industriei de pariuri. 

„Există indicii că decizia Ringier vine în urma unui articol de opinie publicat de Cătălin Tolontan, editor coordonator la Libertatea, fost și la Gazeta Sporturilor, în data de 27 octombrie, care dezvăluia un plan al lui Sam Sadi, președinte executiv al platformei online LiveScore și partener strategic al Grupului Ringier, de transformare a jurnaliștilor în «operatori de media sportivă», ce vor «deservi partenerii din industria de pariuri»”, se mai arată în articol.

Managerul de presă Orlando Nicoară și co-fondator al proiectului News.ro, printre altele, explică motivele pentru care printul a murit în urmă cu multă vreme și motivul pentru care Gazeta Sporturilor a rămas cam singurul produs de sport de pe piață, până în prezent: „Decizia de a inchide printul Prosport, in aceste conditii, a fost singura logica. Gazeta a profitat, ramanand singurul cotidian de sport tiparit. Si pentru ca distributia lor era mai buna decat a noastra. Au preluat modelul de business cu inserturi, au incetat sa mai lucreze cu teparii si au mai rezistat inca 10 ani. Pana azi. Cand inchiderea a fost abrupta, si pe fondul tensiunilor dintre editorial si actionari. Ar mai fi putut continua in print? Habar nu am, nu m-am uitat pe date. Ar mai fi avut viitor in print? Nu.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *