Din lac în puț: după Cambridge Analytica, Facebook este parte dintr-un nou scandal

Nici nu se stinseseră bine ecourile scurgerii de date ale unui număr însemnat de utilizatori Facebook către Cambridge Analytica, când, iată, cea mai mare rețea de socializare din lume se regăsește în mijlocul unui nou scandal.

Mai precis, dezvăluirea New York Times conform căreia Facebook încheiase înțelegeri cu mai mulți producători de telefoane mobile, printre care Apple, Amazon, Microsoft și Blackberry și care le dădeau dreptul acestora să folosească o mare parte dintre datele utilizatorilor pentru a crea versiuni de mobil ale Facebook pe dispozitivele lor.

Amploarea noului scandal este însă mult mai mare, compania lui Mark Zuckerberg având astfel de relații contractuale cu 60 de companii și acordându-le acestora acces la informații precum statutul relațiilor utilizatorilor, orientarea lor religioasă, afilierea politică, evenimentele pe care intenționau să le frecventeze, precum și momentele în care erau online sau offline.

Mai mult, înțelegerile respective datau din urmă cu 10 ani, iar, poate cel mai alarmant lucru care s-a aflat consta în faptul că unele dintre companii aveau chiar dreptul de a trece peste anumite setări de confidențialitate. Una dintre acestea fiind, de altfel, posibilitatea ca respectivii producători să afle informații despre prietenii utilizatorilor, deși aceștia bifaseră anterior opțiunea ca Facebook să nu împărtășească acest gen de informații cu o terță parte.

Spre deosebire de scandalul Cambridge Analytica însă, nu există informații conform cărora benficiarii acestor date ar fi abuzat de informațiile care le-au fost puse la dispoziție. Dar pareteneriatele respective, pe de altă parte, datau dintr-o perioadă în care ecosistemul aplicațiilor nu era atât de bine pus la punct, iar Facebook avea nevoie să ofere o experiență cât mai plăcută utilizatorilor de telefonie mobilă.

Dar dezvăluirea a mai arătat totodată o altă omisiune importantă a Facebook și anume un acord pe care îl semnase cu cea mai importantă autoritate de protecție a consumatorului din SUA (Federal Trade Commission) și în care rețeaua de socializare se obliga să protejeze utilizatorii de o potențială dezvăluire a datelor acestora către o terță parte fără consimțământul lor.

„A tras niște semnale de alarmă. Chiar nu știu cum va putea Facebook să justifice genul acesta de partajare a datelor sub respectivul acord semnat cu FTC” (Federal Trade Commission), a declarat David Vladeck, fost director al Departamentului pentru Protecția Consumatorului din cadrul FTC.

Un purtător de cuvânt din cadrul Facebook a transmis, de asemenea, că Facebook a considerat producătorii de telefoane „furnizori de servicii”, care erau tratați diferit, spre exemplu, față de producătorii de aplicații, având dreptul să partajeze informațiile clienților cu aceștia „de o manieră mai liberală”.