De ce suntem susceptibili informațiilor false: cazul “metoda bebelușul”

Mai multe publicații de renume din România au preluat o informație falsă, fără să o verifice, iar după sesizarea unei alte instituții de media, articolele fie au fost șterse, fie au fost rectificate. Este vorba despre mai multe materiale de presă despre “metoda bebelușul”, subiect ce a plecat de la două postări de Facebook. Jurnaliștii îi îndemnau pe cititori să nu oprească dacă văd pe marginea drumului un cărucior, aceasta fiind noua momeală folosită de hoți. Derapajul a fost sesizat de Playtech și Paginademedia.ro.

Printre publicațiile care au preluat aceasta informație se numără și Gândul, care descria în text că tâlharii „lasă diverse obiecte care ar aparţine unui bebeluş, pe marginea străzii, iar dacă cineva opreşte să vadă dacă este un copil în pericol, imediat autoturismul este prădat de hoţi.”

În aceeași manieră este scris și articolul Adevărul, care conține si aceeași poză de thumbnail (preluată, de fapt, din postările de Facebook). Nici Evenimentul Zilei nu a ratat subiectul, scriind că „autorităţile sunt în alertă” din cauza pericolului de pe șosele.

Totuși, Fanatik preia informația ca fiind o metodă folosită în alte țări și citează Daily Mail. Cotidianul britanic relatează o postare pe același subiect de pe un grup american de Facebook.

Informația falsă a ajuns și la TV, Antena 3 CNN făcând un reportaj pe aceasta temă. Sursele citate erau comentariile la o postare de pe Facebook. „Toată lumea se întreabă unde s-au întâmplat astfel de cazuri, iar internauţii au indicat unele judeţe din România, cum ar fi Bistriţa-Năsăud sau Caraş-Severin. Altcineva scrie că metoda căruciorul este una veche în Italia, de exemplu, practicat acolo de albanezi, bulgari sau români în urmă cu mulţi ani”, afirma reporterul.

De unde a pornit informația

Site-urile din România au aflat despre “metoda bebelușul” din două postări de Facebook, însă doar una a fost citată – fiind a unui ONG, o sursă aparent mai credibilă.

Prima postare a apărut pe un grup Facebook, Munikipiul Suceava/Suceava Fail, însoţită de poze. Textul îi avertiza pe urmăritori să aibă grijă “perioada concediilor/vacanţelor” la această nouă metodă de tâlhărie. Această postare a strâns 33.000 de distribuiri. La fel de populară a fost și postarea Asociaţiei Save Our Souls, un ONG din Tecuci, citată frecvent de articolele din presă. Postul a strâns, la rândul său, peste 30.000 de share-uri.

Totuși, e important de menționat că poza a început să circule acum o săptămână, când un utilizator de Twitter si-a întrebat urmăritorii ce ar face dacă ar vedea un cărucior de copil pe marginea unui drum. Ulterior, a apărut și o postare de Facebook, similară celor din România, a unui agent imobiliar din SUA.

“Dacă vedeți un cărucior, un scaun de mașină sau orice alt tip de situație pentru copii singuri în mijlocul pustietății, vă rog, repet, nu ieșiți 🙏🏽❤️ Fiți în siguranță!”, se arăta în postarea lui Nancy Walsh, publicată pe 18 iulie – la 3 zile de la postarea de pe Twitter. Daily Mail a preluat postarea agentului imobiliar american pe 21 iulie, cu o zi înainte să apară pe pagina ONG-ului din Tecuci.

Ce spun autoritățile

Din cauza atenției pe care această informație falsă a primit-o, Playtech.ro, site-ul care a sesizat prima oară derapajul, a cerut un punct de vedere Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bistriţa Năsăud – acolo unde utilizatorii de social media au relatat că s-au întâmplat astfel de tâlharii.

”Ştirea respectivă este un fake news. Nu am avut astfel de cazuri semnalate nici în Bistriţa-Năsăud, dar nu au fost semnalate astfel de cazuri nici în alte zone din ţară. Fotografiile care însoţesc mesajul nici nu sunt de la noi din ţară, sunt de undeva din America. E un fake news cap-coadă.

Imaginile au fost furate de pe Twitter, nu sunt recente, iar postarea iniţială este în engleză, nici nu face referire la vreo metodă de furt, ci la o provocare sau un joc: «Ce faci dacă vezi asta», este mesajul care însoţeşte postarea furată de pe Twitter”, au spus reprezentanţii IPJ Bistriţa Năsăud pentru Playtech.ro, conform Paginademedia.ro.

De ce suntem susceptibili informațiilor false

Această știre (falsă, ce-i drept) e atrăgătoare tocmai pentru că e posibilă. Cititorii nu trebuie să facă un efort să își imagineze cum cineva ar fi jefuit atunci când ar opri mașina pe marginea drumului să salveze un potențial bebeluș abandonat.

Însă ce o face și mai credibilă sunt sentimentele pe care informația le stârnește. Teamă pentru noi, pe de o parte, si instinctul de conservare a speciei – mulțumită căruia îi anunțăm pe alți oameni atunci când sesizăm un pericol iminent, așa cum o fac și alte animale.

Cu alte cuvinte, știrea despre “metoda bebelușul”, oricât de falsă ar fi, e ușor de crezut, căci face apel atât la logica noastră, cât și la instincte. Totuși, ea rămâne o bulină roșie jurnalistică, căci și postările de Facebook trebuie verificate temeinic înainte, chiar și în zilele fără prea multe subiecte.

2 Comentarii

  1. pentru ca nu se mai face jurnalism, ci preluari de click-bait-uri. La un moment dat anumite ziare sau posturi tv aveau o anumita credibilitate. Acum s-a dus.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *