Cum au ajuns reprezentanții Google pe aceeași scenă cu politicieni români, la o conferință despre presă

Reprezentanții gigantului Google au ajuns să fie pe aceeași scenă cu politicieni români, în cadrul unui eveniment care promitea să fie o conferință despre presă. A fost, în schimb, o adunare între oficialii companiei americane, politicieni de la diferite partide, oameni politici și de la care au lipsit reprezentanți ai celor mai mari publisheri – deși evenimentul purta numele „Presa din România în era digitală”. Ceea ce trebuia să fie o discuție despre viitorul mass-mediei s-a transformat într-un exercițiu de lobby.

În rolurile principale s-au aflat: Teodor Meleșcanu, Adriana Săftoiu, Ecaterina Andronescu, Vlad Alexandrescu, Alina Gorghiu, Bogdan Chireac – moderator și fondator al DCNews. Igor Zgrabljic și Yehudi Pelosi de la Google au luat și ei cuvântul, în contextul în care tema de discuție era viitorul presei digitale după intrarea în vigoare a directivei Copyright.

Curiosul caz al conferinței despre mass-media de la care a lipsit… mass-media

Aici apare discrepanța între ce promiteau reprezentanții DCNews Media Group că va fi evenimentul și ce a fost de fapt.

Deși conferința promitea a fi despre industria de media și modul în care aceasta va fi influențată de adoptarea, de către Uniunea Europeană, a directivei prin care agregatorii de știri vor trebui să plătească site-urilor o taxă pentru publicarea link-urilor, de la ea au lipsit chiar cei vizați. În sală au fost prezenți reprezentanții câtorva instituții media, informează Paginademedia.ro, printre care se numără și Antena3 și Adevărul, un membru al Centrului pentru Jurnalism Independet și un reprezentant al Biroului Român de Audit Transmedia.

Totuși, lipsa reprezentanților publisherilor de renume nu a părut să disturbe evenimentul, care s-a desfășurat cu normalitate. Cu mici excepții – cum ar fi intervenția Ioanei Avădani de la CJI -, discuțiile au fost purtate de politicieni. De exemplu, Teodor Meleșcanu ar fi vorbit, așa cum relatează Paginademedia.ro, despre „dezinformare” și „revoluția digitală”.

De ce a fost directiva Copyright în centrul atenției și de ce Google?

Pentru a înțelege mai bine de ce evenimentul pare a fi unul de lobby este necesar să ne uităm la tema principală a conferinței. Directiva Copyright prevede ca ”un prestator al unui serviciu al societății informaționale, al cărui scop principal sau unul dintre scopurile principale este de a stoca și de a oferi publicului acces la un volum semnificativ de opere protejate prin drept de autor sau de alte obiecte protejate încărcate de către utilizatorii săi, pe care le organizează și le promovează în scop lucrativ”, să își asume răspunderea pentru conținutul postat pe platformă.

În cazul relațiilor agregator de știri – sursă media, companii precum Google sau Facebook vor trebui să plătească site-urile ale căror link-uri le folosesc. Articolul 15 din versiunea Directivei din aprilie 2019 stipulează că publisherii și jurnaliștii cu drepturi de autor vor putea să ceară ”o parte corespunzătoare din veniturile pe care le obțin editorii de presă în urma utilizării publicațiilor lor de presă de către prestatorii de servicii ai societății informaționale”. Excepție fac cazurile în care este folosit un segment scurt din știre, însă nu este definită clar sintagma ”text scurt”.

Una dintre companiile afectate de Directiva Copyright este Google, care încă de anul trecut și-a exprimat dezaprobarea față de aplicarea legii la nivel european. În martie 2019, compania americană afirma că deși se observă îmbunătățiri în proiectul legii, ea tot va impacta în mod negativ libertatea pe internet, lucru afirmat și în cadrul conferinței de marți seara, din București.

Totuși, Bogdan Chireac a afirmat pentru Paginademedia că deși evenimentul se prezintă ca fiind ”în parteneriat cu Google”, reprezentanții companiei au fost de fapt invitați: ”Au fost invitați cei de la Google. Evenimentul a fost făcut de DC Business, din fondurile DC Business”, a afirmat moderatorul conferinței.

Se pare că Igor Zgrabljic și Yehudi Pelosi ar fi fost prezentați participanților la eveniment de către alți ”invitați”, reprezentanți ai firmei de lobby Șerban & Musneci, pentru care Google este client, mai arată sursa citată.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *