Combaterea fake news începe din școală. Ovidiu Raețchi: Nu mai putem sta deoparte EXCLUSIV
Specialiștii în media și sociologie dezbat de mult timp care ar fi cauza pentru care oamenii înclină să creadă știri neadevărate. Cei mai mulți tind să creadă că manipulările sunt direct legate de gradul de educație al indivizilor care iau contact cu astfel de materiale.
Exemplul perfect sunt state precum Finlanda, Suedia și Olanda, unde copiii iau cursuri speciale de gândire critică și alfabetizare digitală. Și în Statele Unite ale Americii se dezvoltă un astfel de program-pilot, în anumite școli. România, precum alte state din partea această a Uniunii Europene, se confruntă și ea cu știrile false și propaganda, însă un deputat și-a propus să încerce să oprească aceste fenomene.
Este vorba despre Ovidiu Alexandru Raețchi, deputat din parte Partidului Național Liberal. Mediastandard.ro a stat de vorbă cu acesta pentru a afla mai multe despre „Gândire critică în contextul fake news şi al ideologiilor extremiste”, disciplina care ar sta la baza proiectului său de lege.
Cum v-a venit această idee?
Ovidiu Raețchi: ”Este evidentă creșterea ideilor iliberale la nivel mondial și european. Și e la fel de evident că, spre deosebire de cei din anii 1930, noi nu mai putem sta deoparte, pentru că am înțeles din istorie cum extremismul se poate dezvolta de la o zi la alta dacă nu este ferm combătut. Știrile false sunt instrumentul de creștere și răspândire pentru ideile radicale și toxice. Ele alcătuiesc o lume cu false probleme, față de care se cer false soluții. Acționează ca un virus al demogogiei. Ideea unei materii de acest tip a venit, așadar, plecând de la un efort mai larg pe care parlamentarii din toată Europa (și nu numai) îl fac pentru a găsi soluții de combatere. Sunt și alte mijloace de acțiune, dar ideal e să ai cetățeni pregatiți să descopere singuri elementele de manipulare dintr-o știre mincinoasă. Și asta chiar se poate învăța la școală, pentru ca problema unei informări corecte și sănătoase devine vitală în societatea hiperinformațională de azi.”
O să fie o materie obligaorie sau un opțional?
Ovidiu Raețchi: ”Dacă în cursul dezbaterii publice nu se impune o altă variantă, proiectul va propune o materie cu caracter obligatoriu, în clasa a XI-a. Problema informării corecte cred că vizează fiecare tânăr, nu doar pe cei de specialitate. Sunt știri comerciale, politice, medicale care pot influența viața de zi cu zi a fiecăruia dintre noi.”
Cine va preda aceste ore? Ce pregătire ar trebui să aibă profesorul?
Ovidiu Raețchi: ”În acest moment, opțiunea ideală par dascălii specializați în cultura civică sau filosofie, dar va fi importantă și poziția Ministerului Educației pe acest subiect. Avem toată deschiderea pentru soluții realiste, știm cât de complicată e problema resurselor în învățământul românesc.”
Totodată, pe ce materiale se va lucra?
Ovidiu Raețchi: ”Proiectul prevede explicit că Ministerul Educației va elabora manualul în colaborare cu specialiștii CNA, CNCD, politologi și jurnaliști.”
Nu în ultimul rând, vă așteptați să primiți susținerea colegilor dumneavoastră parlamentari în această inițiativă?
Ovidiu Raețchi: ”Cu singuranță vom avea semnatari din toate partidele, pentru a maximiza șansele proiectului. Important e să putem dialoga cu Ministerul Educației, care să înțeleagă importanța temei și să fie dispus la un efort organizatoric. În fața unor schimbări complexe sigur că primul reflex e conservator: „Nu se poate, e prea complicat” etc.”
Articole asemănătoare
Bilanțul site-urilor de știri: fluxul de informații, cheia unei expuneri mari
Meta, dată în judecată în Marea Britanie pentru că ar fi exploatat datele a 44 de milioane de utilizatori
Agresiunile Rusiei la adresa Ucrainei nu ar fi fost posibile fără dezinformare
TikTok sau YouTube: unde se câștigă cel mai bine
YouTube va introduce măsuri care să limiteze distribuirea dezinformării în afara platformei sale