China a interzis difuzarea BBC după ce Anglia a retras licența unei televiziuni susținute de Beijing

Tensiunile dintre Regatul Unit al Marii Britanii și China au crescut în ultima vreme, iar în cel mai recent conflict se regăsește și presa. Concret: Beijingul a interzis difuzarea BBC World News, pe motiv că s-ar fi transformat într-o „fabrică de zvonuri”.

Beijingul, ”îngrijorat” de normele deontologice

The Global Times, un ziar chinez în limba engleză, a informat că Administrația Națională pentru Radio și Televiziune (NRTA) din China a interzis BBC World News transmisiunea pe teritoriul Chinei, întrucât aceasta a „încălcat principiile veridicității și imparțialității în jurnalism”: „Observatorii chinezi au declarat că BBC s-a transformat într-o «fabrică de zvonuri» care aruncă în mod deliberat cu noroi asupra Chinei și decizia de a suspenda difuzarea acestuia transmite un mesaj clar că China nu acceptă fake news”.

Într-o declarație de presă, NRTA afirmă că o investigație a stabilit că rapoartele BBC privind China au „încălcat grav” legislația care impune organizațiilor de știri să fie „veridice și corecte”, conform The Hill.

Pentru a susține aceste acuzații de relatare părtinitoare, publicația The Global Times a citat mai multe materiale ale BBC privind situația din China, inclusiv un reportaj despre abuzurile sexuale și tortura din lagărele unde minoritatea musulmană Uighur este ținută. (China a negat în nenumărate rânduri relele tratamente aplicate populației Uighur, susținând că lagărele sunt de fapt centre de reeducare.)

De unde a început scandalul

Totuși, primul pas în acest scandal recent a pornit cu cel puțin o săptămână în urmă, atunci când autoritatea de reglementare a audiovizualului din Anglia, Ofcom, a revocat licența China Global Television Network (CGTN). Ancheta realizată a dezvăluit că Star China Media Ltd., compania care deținea licența, nu ar fi avut în realitate atribuții editoriale.

Ulterior, Ofcom a declinat cererea CGTN de schimbare a proprietarului licenței cu China Global Television Network Corporation, argumentând că „informațiile cruciale” nu erau prezente în cerere, iar transferul va da în cele din urmă controlului Partidului Comunist Chinez asupra instituțiiei media.

Ca și răspuns, ministrul de Externe de la Beijing a acuzat BBC că afirmațiile făcute în articolele despre Covid-19 sunt ”fake news” și ar fi reînviat „teorii privind mușamalizarea de către China [a situației – n.r.]”, conform Reuters.