Cât de răspândit era fenomenul fake news înainte de alegerile prezidențiale din SUA din 2016

Un studiu a analizat istoricul căutărilor pe internet a 2.500 de americani, pentru a arăta ce votanți au citit fake news înainte de alegerile prezidențiale din Statele Unite în 2016.

Cei care emit manipulări online sunt de două categorii: pe de-o parte sunt site-urile politice care răspândesc informații propagandiste pentru a influența votanții, iar pe de alta cele care atrag cititori prin titlurile cu caracter șocant sau fals. Există și o cerere pentru articolele de tip fake news, mai ales pentru cei care caută cu entuziasm să-și confirme părerile pline de prejudecăți, confrom arstechnica.com

Într-un nou studiu, Andy Guess, Brandan Nyhan și Jason Reifher  au urmărit istoria căutărilor pe internet a aproximativ 2.500 de oameni în luna alegerilor prezidențiale din 2016. Combinând aceste date cu un studiu demografic despre canditatul preferat pentru prezidențiale, cercetătorii au reușit să își dea seama cine citește anumite articole.

Oamenii de știintă s-au bazat pe un studiu anterior despre site-urile de știri nesigure. S-au inclus sute de publicații care pot fi descrise ca fiind false și încă o sută care se lipsesc de un standard editorial sau informații adevărate.

Per total, aproape jumătate dintre oameni au vizitat cel puțin un articol publicat de un site aflat pe acea listă, iar acel articol a constituit doar 6% din toate știrile citite. Totuși, acele persoane nu sunt distribuiți egal de-a lungul spectrului politic. Aproximativ 57% dintre suporterii Trump au citit cel puțin o dată un articol aparținând unui site nedemn de încredere, asta însemnând aproximativ 11% din consumul total de știri. Pentru susținătorii partidului lui Hillary Clinton, procentul a fost de 28%, adică 1% din articolele citite.

Un grup relativ mic de persoane este responsabil pentru cele mai dese vizite pe publicațiile înșelătoare. Aceia sunt indivizii aflați în aripa extremistă a conservatorilor și sunt responsabili pentru aproape două treimi ale tuturor articolelor de tip fake news citite.

Întrebarea este dacă acești oameni găsesc știrile pe Facebook sau alte platforme. După ce certetătorii au verificat dacă rețelele de socializare se găsesc în istoricul căutărilor înainte de site-ul de știri accesat, ei au descoperit că Facebook apare la aproape 15% din cazuri. Google și Twitter au avut un procent mai mic, de 5%.

Studiul a analizat și presa considerată de încredere, iar numărul votanților care au vizitat-o cel puțin o dată constituie o pătrime. Cercetătorii au ajuns la concluzia că verificarea faptelor nu a reușit să ajungă acolo unde era cea mai mare nevoie de ea.

Astfel, s-a dovedit că ideea conform căreia informățiile de tip fake news sunt deosebit de răspândite este neadevărată.

Andra Pădurariu:

Acest website foloseste cookie-uri