Aventura în online: despre marketing, societate și influenceri
Intri pe Instagram și te lovești pe feed de un brunch perfect – adică un mic dejun luat între micul dejun și prânz. Pe YouTube, ți se recomandă să asculți vlogul cuiva. În timp ce internetul vine cu beneficiile sale, multitudinea de informații livrate în online pot să fie dăunătoare societății, prin lipsa de selectivitate.
Psihologii au stabilit în urmă cu ceva ani că social media îi poate da individului falsa impresie că este personajul pe care și l-a creat în bula internetului. Pe de altă parte, pozitiv este faptul că din ce în ce mai mulți oameni reușesc să comunice deschis cu persoane, chiar și cu unele pe care nu le cunosc și pe care (poate) le-au văzut numai printr-un ecran, în poze alese cu atenție și filtere. În fine, cel mai important aspect al rețelelor sociale ar fi impactul pe care îl au imaginile și ideile prezentate asupra modului nostru de a percepe alte aspecte ale vieții.
Un studiu arată că un adolescent obișnuit petrece în medie nouă ore pe zi pe Facebook, Instagram și alte platforme de genul ăsta. Pentru o perspectivă mai clară, dacă un om ar merge pe zi cât timp petrece pe rețelele sociale, ar putea ca într-o viață să străbată de peste trei ori Marele Zid Chinezesc și să participe la un maraton.
Așa cum spuneam și la început, aventura în mediul online înseamnă și să iei contact cu conținutul altor persoane. Uneori, aceștia sunt indivizi urmăriți de alți câțiva mii de utilizatori, care au început sau nu să producă bani din contentul propriu. Se numesc influencers și activează pe YouTube și Instagram. În topul celor mai cunoscute persoane din online se află Kim Kardashian și Kendall Jenner, în timp ce în România sunt BRomania, Laura Giurcanu și Alina Ceusan.
CITE Research spune, în Psychology of Following, că principalul aspect pe care aceste persoane populare pe internet reușesc să îl influențeze este legat de produsele pe care le promovează. De exemplu, 32% dintre subiecții din SUA și Europa au spus că au achiziționat un produs după ce au văzut un post al vreunui influencer.
Universitatea Twente, din Olanda, a ajuns la concluzia că principala influență a rețelelor de socializare (și a influencerilor), în special asupra adolescenților, are legătură cu procesul de luare a deciziilor. În era internetului, tendința consumatorului este de a căuta alte păreri în online înainte de a achiziționa un produs. Astfel, platforme precum YouTube și Instagram devin principalul canal prin care producătorii își pot promova marfa. Cum ziceam mai sus, această strategie se numește influencers marketing. Cu toate astea, volumul de informații livrat utilizatorului de internet are, în cazul de față, și un aspect negativ: este practic imposibil să citești tot ce s-a publicat în online și să îți faci o părere total imparțială – de aici până la ”superficial scanning” (adică a te informa doar despre ce vrei să știi) sau la ”selective perception” (a citi doar ce te interesează) nu mai e decât un pas. Citiți mai multe AICI.
Adevărul e că și cei mai puțin interesați de lumea online-ului pot să observe cu ochiul liber că influencerii sunt o parte importantă a internetului și, în fine, a societății umane contemporane.
Acești indivizi, numiți influencers, sunt urmăriți de câțiva mii de utilizatori pe YouTube și Instagram și au început să producă bani din contentul propriu. În urmă cu câțiva ani, psihologii au stabilit că social media îi poate ”ajuta” pe unii oameni, dându-le falsa impresie că sunt personajul pe care și l-au creat în bula internetului și din ce în ce mai mulți reușesc să comunice deschis cu persoane, chiar și cu unele pe care nu le cunosc și pe care nu le-au văzut în realitate, ci numai printr-un ecran, în fotografii care bineînțeles au fost filtrate. Cercetătorii au concluzionat că principalul aspect pe care aceste persoane populare pe internet reușesc să îl influențeze este legat de produsele pe care le promovează. De exemplu, 32% dintre subiecții din SUA și Europa au spus că au achiziționat un produs după ce au văzut un post al vreunui influencer.