Armata Română și-a făcut TikTok. Ar putea fi aplicația o metodă eficientă de promovare pentru instituțiile statului?

TikTok prinde din ce în ce mai bine la publicul de toate vârstele, mai ales în contextul în care oamenii trebuie să stea în casă și să-și ocupe timpul cu alte activități. Dacă cauți ”TikTok Challenge” pe Google, primele rezultate o să fie despre ce trenduri poți să reproduci cât ești în carantină, inclusiv cu familia.

Însă aplicația asta nu e doar o oportunitate de a te distra. Într-un articol publicat recent pe MediaStandard.ro, scriam că și jurnaliștii ar putea să-și găsească locul pe TikTok, dat fiind faptul că platforma facilitează o comunicare relaxată între creatorul de conținut și urmăritorii săi.

ARMATA ROMÂNĂ, PE TREND

Iar dacă brandurile și mass-media pot să-și adapteze strategia de marketing pentru o platformă total nouă, atunci există o speranță și pentru instituțiile publice. Un exemplu ar fi Armata Română, care și-a făcut recent cont de TikTok și pe care nu postează numai clipuri tipice de publicitate (deși sunt câteva).

În schimb, Armata Română înțelege că fiecare rețea de socializare are particularitatea ei, adaptată grupei majoritare de vârstă. Și asta pentru că TikTok a reușit – în ultima vreme – să adune și generații mai în vârstă.

E posibil să-ți fi apărut și ție, pe pagina ”Descoperă”, clipul realizat de militarii Armatei Române în care-i îndeamnă pe oameni să se spele pe mâini. Versiunea MApN a ”pass the soap” challenge a strâns aproape 93 de mii de vizualizări în numai o săptămână.

@armataromanieiSpălați-vă pe mâini! ##foryou ##trending ##viral ##maini ##spalat♬ Coronavirus – Imarkkeyz

Nu sunt multe dintre trendurile actuale pe contul de TikTok al MApN, însă acestea au început să fie mai dese de când cu criza epidemiologică. Cele mai multe videoclipuri postate pe cont arată bucăți din viața militarilor și a elevilor de la liceele cu profil militar, cum ar fi acest antrenament. Și dacă n-ați văzut vreo postare drăguță cu un animal, vă recomand filmarea asta cu o veveriță care a petrecut timp cu Brigada 61 de Vânători de Munte.

TIKTOK, O LEGĂTURĂ ÎNTRE INSTITUȚII ȘI PUBLICUL TÂNĂR

Un raport recent privind demografia aplicației TikTok arată că aproximativ jumătate din utilizatorii la nivel global au mai puțin de 34 de ani, 26% dintre aceștia având între 18 și 24 de ani. Lucru care permite brandurilor, jurnaliștilor și altor organizații să se conecteze cu audiența tânără într-un mod potrivit noilor generații, care tind să aibă, conform studiilor, o încredere mai mică în instituțiile tradiționale – și, deci, să nu fie atrase de formele anterioare de publicitate.

În mod evident, instituțiile statului sunt prezente pe social media de ceva ani, însă capacitatea acestora de a se conecta cu audiența tânără a fost redusă tocmai din pricina lipsei unei strategii de marketing adaptate preferințelor noilor generații. În cazul Facebook, nu se remarcă vreo categorie de vârstă care să prefere în mod special această platformă, ceea ce ridică o problemă: cui te adresezi în primul rând? Celor de 30-49 de ani, celor de 18-29 de ani sau vârstnicilor? La polul opus se află TikTok, care nu-ți ”lasă” atâtea variante: e o platformă construită special pentru tineri, cu un format apropiat de preferințele lor.

Pentru MApN, platforma oferă cadrul ideal pentru a atrage noile generații către o carieră militară – multe dintre postările de dinainte de criza epidemiologică sunt de la licee și colegii militare -, dar și să solidifice încrederea tinerilor în instituțiile de apărare ale statului.

Dacă TikTok ar putea să fie o variantă pentru instituțiile care vor să se conecteze cu audiența tânără rămâne un subiect de dezbătut. Însă, ca și în cazul mass-mediei, potențialul platformei nu trebuie tratat cu superficialitate, mai ales că TikTok pare că esti aici pentru a rămâne (spre deosebire de Musica.ly și Vine, două aplicații similare dar care n-au trecut testul timpului).