Sunt sau nu partidele în pas cu tehnologia? Paginile de Facebook, oglindă a formațiunilor politice din România
După ce Mediastandard.ro a prezentat zilele trecute analiza site-urilor celor mai importante partide din România, astăzi revenim cu bilanțul paginilor de Facebook, întrucât aceastea au devenit, mai ales în ultimii ani, un instrument perfect de propagare a ideilor politice.
Pagina Partidului Social Democrat a început să fie activă în anul 2013 – nu știm cu certitudine dacă tot atunci a fost creată, întrucât Facebook nu prezintă astfel de date, însă primele postări atunci au început să apară. Evident, de-a lungul timpului au existat o serie de modificări în palmaresul de personaje aflate în lumina reflectoarelor pe platformă. Exemplul cel ami bun ar fi Victor Ponta, care a pierdut simpatia colegilor încă de când și-a dat demisia, la presiunea societății civile. Cu numai câteva luni înainte, în iulie 2015, Ponta preda mandatul de lider al PSD lui Liviu Dragnea, un personaj prezent în fotografiile de pe rețeau de socialize încă de pe vremea când era numărul doi.
În 2017, Ponta devine o persona non-grata pentru PSD-iști și este exclus din partid. Un lucru asemănător se întâmplă și cu Cătălin Ivan, care în 2013 ocupa funcția de purtător de cuvânt. Printre fotografii se mai perindă câteva figuri importante din partid, precum prim-miniștrii Grindeanu, Tudose și acum Dăncilă, actualul primar al Municipiului București, Gabriela Firea, dar și Lia Olguța Vasilescu, Eugen Teodorovici și Liviu Dragnea, personaj nelipsit.
Aproape toate postările recente sunt cu și despre liderul social-democrat. Ori share-uri de pe pagina lui Liviu Dragnea, ori declarații de presă sau mesaje de susținere din partea celorlalți membrii pentru președintele Camerei Deputaților.
Spre deosebire de PSD, Partidul Național Liberal a luat contact cu tehnologia ceva mai devreme – prima poză este din 2011. Urmează apoi mii de poze de la diferite evenimente, în centrul atenției aflându-se nu numai cei mai importanți actori din formațiune, ci și susținătorii partidului, adunați la diferite evenimente.
Este de notat faptul că activitatea paginii nu se axează doar pe liderii PNL, precum se întâmplă în cazul PSD, ci pe majoritatea membrilor înscriși, de-a lungul timpului, în diferite curse electorale. În plus, apar imagini și de la reuniunile organizațiilor județene, dar și imagini cu aparițiile actualului șef de stat, Klaus Iohannis, din vremea când candida pentru Palatul Cotroceni.
Pe Facebook, pagina PNL este apreciată de 267.996 de persoane, în timp ce cea a PSD-ului de 69.674 de persoane.
Totodată, este promovată activ și organizația de Tineret Național Liberal, unul dintre principalii susținători ai politicii duse de formațiune în plan parlamentar și local. De asemenea, TNL se arată o pagină la fel de activă ca și cea a PNL, cu , dovedind că principalul partid de opoziție știe să folosească mediul online pentru promovarea activă.
Uniunea Salvați România iese în evidență, la fel ca și în cazul site-ului, cu activitatea intensă împotriva coaliției de guvernare, dar și cu promovarea proiectului ”Fără penali în funcții publice”. Deși este o pagină ceva mai nouă, asemenea partidului, ea a reușit să strângă aproape 90.000 de aprecieri.
Un fapt notabil este lipsa personajelor principale din poze – dacă PSD îl promovează mai ales pe Liviu Dragnea iar PNL și-a concentrat atenția și asupra celor mai cunoscuți membrii, USR se concentrează asupra mesajelor anti-corupție, anti-coaliție, anti-Dragnea. Iar când apar poze cu membrii ai Uniunii, cadrele sunt similare: ori în stradă, ori în Parlament. Rar apare și liderul formațiunii, Dan Barna.
Nu în ultimul rând, Partidul Mișcarea Populară se arată, pe Facebook, ca un partid activ în cadrul opoziției. Primele postări sunt despre susținerea pe care PMP a oferit-o moțiunii de cenzură depuse alături de PNL împotriva Guvernului condus Viorica Dăncilă. Amintim aici, la capitolul ”realizări pe plan parlamentar” și sesizările pe care formațiunile anti-PSD le-au depus la Curtea Constituțională a României, pe tema modificărilor legilor justiției, dar și numeroaselor moțiuni simple înaintate în fața plenului.
În rest, partidul condus în prezent de Eugen Tomac îi promovează acerb pe membrii formațiunii aflați la diferite evenimente, dar și campania pentru alegeri locale în două tururi, prezentată frumos prin fotografii cu voluntarii PMP care stau pe stradă și adună semnături.
La capitolul vizibilitate, Mișcarea Populară stă ceva mai prost decât opozanții săi: a reușit să strângă doar 40 de mii de aprecieri în aproape 8 ani de existență, în comparație cu USR, care a avut nevoie doar de doi pentru a dubla acest număr.
Articole asemănătoare
Cele mai ciudate moduri în care s-au promovat partidele din România
Alegerile europarlamentare, sub semnul urii. Cum afectează campaniile de dezinformare Europa
Circuitul știrii despre presupusa înțelegere dintre Udrea și FBI EXCLUSIV
Propagandă ieftină, veche de când lumea: petiția unor ”oameni de știință” care nu cred în încălzirea globală EXCLUSIV
Unul dintre complicii la asasinarea jurnalistei ruse Anna Politkovskaia, grațiat