Majoritatea influencerilor nu spun când fac publicitate, în UE
Regulile ce stabilesc transparența cu privire la conținutul comercial par a nu fi respectate pe rețelele de socializare. Majoritatea creatorilor de conținut nu-și informează urmăritorii atunci când fac reclamă unui produs.
Un studiu realizat de Comisia Europeană arată că 97% dintre influenceri au postat conținut comercial, însă doar 20% (unul din cinci) au marcat postările ca fiind publicitate. Comisia a analizat 576 de creatori de conținut de pe cele mai populare platforme folosite de aceștia. Fie că e vorba de Instagram, YouTube, TikTok, X sau Twitch, studiul instituției europene arată că legislația UE în materie de protecție a consumatorilor nu este respectată.
Printre altele, Comisia a găsit că 38% dintre influenceri nu au optat pentru opțiunea Instagram de etichetare a publicității și au preferat să folosească cuvinte precum „colaborare”, „parteneriat” sau să ofere mulțumiri brandului promovat.
Studiul a fost făcut în 22 de țări member, printre care și România, însă au participat și Norvegia și Islanda. Principalele sectoare promovate au fost moda, servicii sau produse de lifestyle, beauty, alimentație, călătorii și fitness/sport. Pe lângă acestea, studiul arată că „119 influenceri au fost considerați ca promovând activități nesănătoase sau periculoase, cum ar fi junk food, băuturi alcoolice, tratamente medicale sau estetice, jocuri de noroc sau servicii financiare, cum ar fi tranzacțiile cu criptomonede”.
Comisia a spus că rezultatele studiului au determinat ca 358 dintre creatorii de conținut analizați să fie marcați pentru mai multe investigații. Între timp, autoritățile locale trebuie să-i contacteze și să se asigure că vor respecta regulile de transparență pentru conținutul commercial. Niciunul dintre cei peste 570 de influenceri nu au fost numiți, însă CE pare dispusă să regleze practicile acestora cât mai repede, mai ales că legislația DSA este în vigoare.
„Comisia va analiza rezultatele analizei, de asemenea, în lumina obligațiilor legale ale platformelor în temeiul legislației DSA și va lua măsurile de aplicare necesare, după caz. Practicile de marketing problematice ilustrează importanța existenței unei legislații moderne și solide, care să fie adecvată pentru a asigura echitatea digitală pentru consumatorii online”, a menționat Comisia Europeană.
Articole asemănătoare
Clicktivismul sau activismul de canapea: poate el schimba ceva în lume?
Tendințele industriei media, în 2023: podcasturi, TikTok și subscripții
OpenAI spune că 86 de meserii sunt „complet expuse” la inteligență artificială, inclusiv din jurnalism
”Momentul Ceaușescu” al lui Lukashenko. Ce scrie presa internațională despre cel mai recent discurs al liderului de la Minsk
Românii cu studii superioare, mai predispuși la a crede teorii ale conspirației