2021: anul expansiunii companiilor tech din China

O analiză Protocol a trecut în revistă expansiunea firmelor de tehnologie din China care, obligate de sancțiunile impuse de SUA, dar și de măsurile luate de guvernul comunist de la Beijing, au fost nevoite să își caute alte piețe de desfacere.

2021 a fost anul în care Europa, Africa și Orientul Mijlociu au simțit cel mai intens valul de companii tech chinezești care aveau nevoie de noi regiuni unde să-și dezvolte afacerile. Altele, însă, au căutat metode prin care să facă față popularității pe care o au.

Marii giganți…

După cum probabil intuiești deja, TikTok se află în a doua categorie menționată mai sus. După ce datele au arătat că platforma chinezească va deveni a treia cea mai mare platformă de socializare, TikTok încearcă să-și gestioneze faima. Ferită până acum de scandaluri la nivel global (încă nu s-a lovit de problemele cu care se confruntă Facebook și Instagram), platforma de video-sharing are ca scop sporirea veniturilor din publicitate. Conform Protocol, TikTok dorește să vândă mai multe ad-uri în viitor și să ajute influencerii să se asocieze cu brandurile pentru a atrage mai mulți bani pe aplicație.

Tencent Games, una dintre cele mai mari companii de jocuri video din lume, a fost peste tot în 2021. Compania chinezească a investit în studiouri de jocuri din România (Green Horse Gaming, mai precis), Marea Britanie, Germania, Olanda, Finlanda, Suedia, Rusia și Cehia. Interesul sporit al companiei de jocuri pentru studiourile europene se poate datora faptului că Tencent vrea să evite controlul autorităților de reglementare americane asupra companiilor chineze. Experții și analiștii din domeniu numesc aceste investiții ale gigantului chinezesc o ”vânătoare tăcută” pentru supremația globală a industriei de jocuri video.

…și micii giganți

Xiaomi, Oppo, Realme sau Vivo sunt branduri de smartphone-uri care nu spun prea multe pentru unii. Însă, aceste companii oferă o alternativă ieftină și versatilă pentru Samsung, Apple sau Huawei (sic!). Aceste mărci au reușit să pătrundă pe piețele unde marii producători de smartphone-uri nu oferă modele mai accesibile. Pe lângă țări ca India, Brazil sau Rusia unde popularitatea acestor branduri este consolidată, Xiaomi și Oppo au reușit să intre cu succes și pe piețele europene, succesul fiind măsurat în faptul că aceste companii sunt în top 5 cele mai populare branduri de smartphone-uri din Europa. În ceea ce privește piața din România, Xiaomi și Oppo ocupă locul al doilea și, respectiv, al treilea când vine vorba de vânzări, iar trendul pare să fie în creștere, conform Adevărul.

Popularitatea TikTok-ului i-a inspirat pe mulți antreprenori chinezi din domeniul social media, însă aceștia au preferat o abordarea mai localizată. Orientul Mijlociu, este regiunea unde, confrom Protocol, 13 dintre primele 20 de aplicații populare în Arabia Saudită au fost dezvoltate de companii chineze. Printre acestea se numără Yalla, o aplicație de socializare bazată pe formatul audio (asemănătoare cu Clubhouse, dar lansată înainte de Clubhouse), a reușit să își mențină popularitatea, vizând Orientul Mijlociu, acumulând milioane de utilizatori. Protocol mai notează că Newborn Town, o altă companie din China, a lansat aplicații de dating pentru utilizatorii din această regiune și a avut mare succes.

Una peste alta, 2021 a fost anul în care companiile de tehnologie din China au exploatat la maximum piețele pe care Big Tech-ul tradițional fie le-au saturat, fie le-au ignorat constant. Având în vedere această configurație, va fi foarte interesant de acum încolo cum se vor dezvolta piețele internaționale și, la fel de curios, va fi cât de departe vor fi dispuse companiile chinezești să meargă pentru a-și menține pozițiile fruntașe din clasamente.