Vorbești despre un produs și apoi îți apare ca reclamă pe Facebook. De ce?

Știi momentul ăla când vorbești despre un restaurant și te trezești după asta că feed-ul îți trântește o reclamă fix despre restaurantul respectiv? N-ai căutat niciodată pe Google numele localului, poate nu i-ai trecut nici pragul vreodată. Care e explicația, atunci?

Nu, nu e vorba despre microfonul telefonului tău. Nici Facebook, nici Instagram și nici alte platforme de social nu trag cu urechea la conversațiile tale.

Nu ne uităm la mesajele voastre, nu vă ascultăm microfonul, să facem acest lucru ar fi foarte problematic din multe puncte de vedere”, a insistat Adam Mosseri, șeful Instagram, într-un interviu acordat CBS News.

Cum ești urmărit?

Explicația e că giganții din social media te urmăresc prin metode de localizare (online și offline) și de stabilire a statutului demografic din care faci parte. Cu alte cuvinte, dacă te duci la o petrecere și prietenul tău îți vorbește despre cât de fain e localul X, Facebook știe că ai fost în același loc cu amicul tău, că v-ați întâlnit și ați vorbit unul cu celălat. Faceți parte din același grup demografic, interesele voastre se intersectează, iar asta e tot ce trebuie să știe Facebook ca să îți livreze un ad relevant despre localul X.

Siteurile, cumpărăturile sau, pur și simplu, termenii pe care îi folosești când dai un search pe Google țin de activitatea ta online. Pe baza acestei activități, companiile de social media îți livrează ad-uri despre lucruri pe care le menționezi în conversații private sau îți trec fugitiv prin gând.

Dincolo de lucrurile pe care le faci înafara platformelor de social, ce faci în interiorul lor e mai important. Interesele tale, locurile în care ai fost, grupurile din care faci parte sau lucrurile pe care le urmărești sunt comparate cu lista de prieteni. Dacă unul dintre ei are și cea mai mică conexiune cu un produs, atunci algoritmul îți va servi o reclamă pentru produsul respectiv într-o încercare de a ați prezice acțiunile și/sau interesele.

De aici impresia că Facebook trage cu urechea. Bine, o face, dar prin alte metode.

Ce poți face să nu fii urmărit?

Sunt anumite setări și permisiuni la care poți umbla astfel încât să limitezi modul în care îți sunt folosite informațiile. Chiar și așa, însă, prin simpla folosire a unei platforme de social media, aceasta are suficiente informații despre tine pe care să le folosească în scopuri publicitare.

Singura soluție eficientă e să renunți cu totul.

7 Comentarii

  1. Povești de adormit copiii. S-a întâmplat asta și când stăteam la masă cu niște prieteni, la ei acasă. La kilometri buni de orice magazin care mi-a trimis vreodată notificări când vizitasem în acel magazin (Aldi, McDonalds etc.)

    Aplicațiile folosesc fără permisiune microfonul telefonului, iar cel mai bine se vede asta când îi pui un comutator, astfel încât să poți ”tăia” microfonul la modul hardware, nu software. Cu microfonul deconectat din comutator, nu mai apar niciun fel de reclame când nu vizitezi magazinele respective.

    Chiar și localizarea e folosită adesea fără permisiune. Pe unele modele de telefoane ea continuă să funcționeze chiar dacă vizual pare dezactivată.

  2. Asta ar putea fi o explicatie buna daca s-ar limita la chestii uzuale. Mie insa mi se intampla de multe ori sa vorbesc in casa cu nevasta despre ceva complet aleator, fara sa fie ceva uzual si dupa cateva minute sa vad reclama. Sunt chestii pe care nu le discutam cu nimeni altcineva si nici nu le-am cautat pe net. Deci sa ne mai lase facebook cu vrajeala ca nu e prima oara cand se dovedeste ca mint.

  3. deh … si yahoo trage concluzii prin metode suficient de neortodoxe de prin site-urile preumblate si-ti baga ulterior pe gat una din alegerile hotarate de algoritmii ascunsi …

  4. cand va apar formulare din alea cu cookiuri pe diverse site-uri, dati respingere la tot, nu sunt de acord, skip, si click pe ok. garantat nu mai primiti nicio reclama personalizata. la mine cel putin au disparut de tot.

  5. Sa zicem ca browser-ul are mai multe dezactivari fata de o aplicatie pe dispozitiv mobil (telefon, tableta etc), pentru folosirea microfonului si a locatiei.
    Ca si la Google account, daca in broswer ai login-ul facut la Facebook si daca intri intr-un site ce are un plug-in de la Facebook integrat, tot ce faci in acest site third-party, se adauga la comportamentul contului tau.
    Schematic: 1. ai login FB facut; 2. Cauti pe Google un router; 3: intri in site-ul x.com ce are ceva despre router-ul acela; 4. x.com are comentarii bazate pe FB sau un script FB de masurare a audientei; 5. scriptul FB leaga contul tau activ de ce ai facut in x.com. => deci in fb pot sa iti faca roboteii reclama „la ghiciala” sau „targetata” daca au mai multe date.
    Azi aveam un arab ce imi facea reclama la nu stiu ce… ma gandeam ce am facut si ce am vizitat de am declansat in profil un astfel de parfum, de la care sa se faca decizia de targetare.
    Pare un pic paranoia sau schizofrenie in momentul in care fiecare pas e „urmaribil”.
    Un alt exemplu de la google analytics e de exemplu urmarirea „scoll-ului” in pagina deja masurata la ei. Foarte bine o poate face si un script FB integrat in acea pagina. Un AdBlocker instalat in browser poate opri executiile de scripturi din alte surse decat cele principale.
    Dar subiectul prinicipal este „audio”-ul si apartia reclamei. Saptamana trecuta am vazut intr-o conversatie langa tableta si aparitie apoi in browser cu fereastra incognito, a unei reclame de la Google Adsense cu subiectul conversatieri. Deci poate Google e prieten cu Feisbucul 🙂

  6. De unde stiu ei ca am vorbit cu prietenul despre restaurantul X? Putin probabil ca cineva sa frecventeze doar un restaurant. Acum, cand ma intalnesc cu prietenii fix despre restaurante discutam! Astia ne cred prosti?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *